Medarbejdertrivsel i fokus hos it-iværksætter

Hvordan har du det? Desværre er der alt for mange, der svarer “fint” til det spørgsmål, selvom de er ved at brænde op indeni. Howdy har udviklet en digital...

Af Christine

Udgivet: 2. januar 2023


Hvordan har du det? Desværre er der alt for mange, der svarer “fint” til det spørgsmål, selvom de er ved at brænde op indeni. Howdy har udviklet en digital løsning til at komme bag om spørgsmålet, bag om svaret og bag om mennesket: Hvordan har du det egentlig? Howdy er netop i slutningen af 2022 blevet anerkendt af HR Tech Outlook-magasinet som top 10 virksomhed inden for kategorien medarbejdertrivsel.

Howdy så sin begyndelse i 2014, og navnet er en sammentrækning af how do you do? Idéen til virksomheden kom, da en underdirektør i Psykiatrifonden sagde, at det var ærgerligt, at man ikke gjorde noget mere forbyggende, og at man med den teknologi, man har til rådighed i dag ikke kunne gøre noget smartere. Den slags statements klistrer på mennesker som os, udtaler CEO Rasmus Hartung. Sammen med sin daværende medstifter Esben begyndte de at google og finde ud af, hvad der egentlig blev gjort, og hvad der kunne gøres.

Opmærksomhed på trivsel

Ofte ser man desværre, at folk ikke selv reagerer på mistrivsel, og det kan være af den årsag, at de ikke selv er bevidste om det. Hvordan har du det? Spørgsmålet leder til, at man bliver opmærksom på sig selv, og om det måske er længe siden, man egentlig har trukket vejret ordentligt. Det er netop denne opmærksomhed og bevidstgørelse om egen trivsel ved hjælp af en digital løsning, som har gjort, at it-iværksætter Howdy er blevet anerkendt på top 10 liste af magasinet HR Tech Outlook.

Magasinet deler viden om digitale løsninger inden for HR. Hvert år udgiver de en særudgave af magasinet ’Employee Wellness,’ som udpeger en top 10 liste over servicevirksomheder i Europa, som leverer løsninger inden for kategorien medarbejdertrivsel. I slutningen af 2022 var Howdy med på listen.

Vi er utroligt glade og stolte over, at de har fået øje på os og tænkt, at Howdy er relevant at kigge på, udtaler Rasmus. Det er en god opmærksomhed at have, at man skal nå ud i verden. Det internationale magasin ville aldrig have fundet den danske startup, hvis ikke Howdy havde fokus på at kommunikere på engelsk. Howdy har fokus på digital branding og marketing og at komme ud på SOME-kanalerne. Internationalisering er også Howdys næste mål, hvor de kigger mod Tyskland og vil gå ind i det tyske marked.

Digital løsning

Howdy er baseret på en hybrid tilgang. Det betyder, at virksomheder får et trivselsredskab, der foretager digitale screeninger af medarbejdernes mentale og fysiske trivsel, kombineret med personlig rådgivning ved behov. Formålet er at styrke trivslen på arbejdspladsen og gøre det lettere at tale åbent om trivsel. At benytte teknologien til at spotte mistrivsel gør, at man nemt og effektivt kan nå ud til medarbejderne og få tidligt fat i de medarbejdere, som ikke trives.

I Howdys app skal medarbejderen hver anden uge besvare spørgsmål om, hvordan de har haft det ved brug af en skala. Til måling af mental sundhed bruger Howdy WHO-5, som er udviklet af den danske professor Per Bech, og som er videnskabeligt bevist til at have en stor præcision. WHO-5 er fem spørgsmål, som dækker områderne generelt humør, afslapning, energi, søvn og motivation, og det er en god indikator for, hvornår man skal gribe ind.

At benytte en videnskabelig skala til at måle medarbejderens trivsel kaldes psykometri. Ved at besvare spørgsmålene ved brug af en skala, får man en målbar score, som man kan arbejde med statistisk. Hvis Howdys algoritmer opfanger mistrivsel – det vil sige, at scoren er lav – kontaktes medarbejderen af en psykolog, og man kan derved opfange og hjælpe medarbejderen i tide.

Nysgerrighed

Forebyggelse i stedet for behandling kan spare virksomheder for meget af det sygefravær, der kommer, når mistrivslen opfanges for sent. Dog har en af de store udfordringer, som Howdy har mødt på sin opstartsrejse, været, at der ikke har været tilstrækkelig nysgerrighed i markedet. Nogle folk var meget påpasselige i starten og ikke nysgerrige efter nye digitale løsninger inden for medarbejdertrivsel.

Vi er gået til opgaver med en vis portion stædighed og været ret insisterende på, at det her er den rigtige måde at gøre det på.

Ifølge Rasmus har der i den gamle verden været en opfattelse af, at lederen og kollegaer skal være i stand til at opfange stresssignaler, selvom de ikke har den faglige baggrund. Det kan de ikke, og det er uanset, hvor empatiske de er. Det er ikke bare lige til. Vi har bare en blind vinkel, og det er næsten umuligt for os at spotte det, siger Rasmus.

En af de gode ting, der er kommet ud af covid-19-pandemien, er, at folk er blevet opmærksomme på vigtigheden af at tjekke op på det mentale helbred. Der er siden blevet et endnu større behov for digital transformation inden for mental sundhed, når flere til tider arbejder hjemmefra.

Fleksibiliteten

Howdy har sin daglige gang på Univate by Symbion. Rasmus har selv drevet virksomheder siden 2004 og har både prøvet iværksættermiljø før og at have sit eget sted. Det har stor værdi, at man ikke skal administrere stedet, at man egentlig ”bare” kan være her. Fleksibiliteten sætter vi også stor pris på, siger Rasmus om, hvorfor de har valgt netop Univate. Howdy har som iværksætter brug for at skalere op og ned, og det kan de nemt gøre ved Univate, hvor de har haft flere forskellige kontorstørrelser over årene.

Til andre iværksættere, som overvejer at springe ud i iværksætterlivet, siger Rasmus: Just do it, selvom det desværre ikke er mit slogan. Og så skal man heller ikke være bange for at fejle. Rasmus fortæller med et smil, at da Howdy begyndte sin færd, skrev de direkte til professor Per Bech, om han havde lyst til at høre om deres idé, hvilket svarer lidt til at skrive til Ronaldo og spørge, om han vil spille fodbold. Heldigvis lærte de Per Bech at kende, og han var nysgerrig på deres idé. Men det ville ikke være sket, hvis de ikke havde kastet sig ud i det.

Læs mere om Howdy her.


Nævnte emner i artiklen:

Andre indlæg under
Community-historier

Her kan du læse interessante, sjove, skæve og inspirerende historier om virksomhederne i Symbion Community.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag