Europas første powercenter for kunstig intelligens er rykket ind på Univate

Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens er rykket ind på Univate. Det vil bl.a. give startups og virksomheder på Univate adgang til AI-Helpdesk og "One point of entry" til...

Af Symbion

Senest redigeret: 30. maj 2023


Alexandra Instituttet har netop etableret et Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens. Et center, der bliver Europas første af sin slags med spidskompetencer inden for science-disciplinerne maskinlæring, kunstig intelligens og big data.

Adgang til de bedste datavidenskabelige kompetencer i Danmark

Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens (DCAKI) er en nyoprettet enhed under Alexandra Instituttet, og de har valgt at placere sig i topmoderne lokaler på Univate for dermed at blive en del af et innovativt miljø bestående af 80 andre tech-startups, der allerede arbejder med mange af de områder, som beboerne på centeret har fokus på. Det skaber en lang række samarbejdsmuligheder. Direktør i Symbion, Peter Torstensen, fremhæver:

»Hos Symbion har vi en klar ambition om skabe iværksættermiljøer, der udover at tilbyde et stærkt netværk af andre startups, også kigger fremad og giver adgang til sparring fra eksperter og til den nyeste viden inden for de teknologier, vi ved vil forandre vores samfund. Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens’ tilstedeværelse på Univate vil medvirke dertil, og det giver de +250 startups og virksomheder, der er en del af Symbion, en række helt unikke muligheder for at få hjælp til at udvikle produkter med fokus på AI.«

Med centeret får virksomhederne adgang til de bedste datavidenskabelige kompetencer i Danmark og mulighed for at sætte sig sammen, køre på i en intensiv periode og udvikle ting, som optimerer deres produkter, fortæller Anders Kofod-Petersen, professor i kunstig intelligens og vicedirektør på Alexandra Instituttet.

Placeringen på Univate er oplagt, da fokus på det nye center især kommer til at være rettet mod vidensdeling virksomhederne imellem.

Fremtiden er AI

Kunstig intelligens (AI) er af flere eksperter udråbt som den absolut vigtigste trend i 2017 – blandt andet af Gartner, som i en liste over de 10 strategisk vigtigste it-trends i 2017 har udpeget AI og Advanced Machine Learning som værende de vigtigste. Ifølge Gartner vil mere end 85 pct. af al kundeinteraktion i 2020 blive håndteret af en såkaldt chatbot. Også flere eksperter, herunder Bernard Marr, CEO i Advanced Performance Institute, fremhæver i et blogindlæg i Forbes Magazine, at virksomheder fremover vil blive tvunget til at gøre brug af AI, hvis de vil forblive konkurrencedygtige.

Der er derfor god grund til, at rigtig mange virksomheder gerne vil holde sig opdaterede inden for brugen af AI og gøre brug af de mange muligheder, som kunstig intelligens rummer.

Der er bare det ”men”, at særligt små og mellemstore virksomheder ofte hverken selv har de store datamængder eller de interne kompetencer, der skal til for, at de for alvor kan komme i gang. Og det er som et forsøg på at imødekomme denne udfordring, at Alexandra Instituttet har etableret Europas første Center for Anvendt Kunstig Intelligens.

Adgang til førende eksperter

Ifølge daglig leder af Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens, Flemming Adsersen, er man allerede nu i fuld gang med at etablere en AI Helpdesk, som både brugerne af centeret, men som også de øvrige virksomheder på Univate vil få glæde af.

»AI Helpdesken bliver et fast tilbud til alle beboerne på Univate. De får eksempelvis mulighed for at gøre brug af ’One point of entry’ til førende eksperter inden for kunstig intelligens, og derudover arbejder vi på et Akademi indeholdende en sourcing pool, som skal give virksomhederne nem adgang til medarbejdere.« siger Flemming Adsersen og fortsætter:

»Der vil naturligvis være en differentiering mellem de virksomheder, der er en del af DCAKI og de virksomheder, der sidder på Univate. Brugerne af Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens vælger at sidde på centeret, fordi de har nogle konkrete udfordringer og et behov for hjælp til at komme videre med brugen af kunstig intelligens. Men da udgangspunktet er, at vi ønsker at samle og dele viden, vil de virksomheder på Univate, der ønsker det, naturligvis få adgang til en lang række af de tilbud, som brugerne af centeret får.«

Det første af sin slags i Europa

Alexandra Instituttet udvikler innovative it-løsninger med hjælp fra både forskere, virksomheder og brugere. Man har valgt at placere centeret på Univate med det formål at iværksætte optimale rammer for brugerne af centeret ved at kunne tilbyde dem direkte adgang til en lang række af Danmarks dygtigste tech-startups, der arbejder med de samme teknikker, som brugerne af centeret gør og fremover vil komme til at gøre.

»Vi er glade for og stolte over, at Europas første powercenter for kunstig intelligens er rykket ind på Univate. Vi får dermed mulighed for at samle eksperter, virksomheder og startups, der arbejder med kunstig intelligens i ét og samme miljø, hvilket selvsagt giver optimale muligheder for at udvikle og udveksle data.« påpeger vicedirektør på Univate, Brian List.

Ved dels at sikre adgang til førende arbejdsgange inden for AI, til nogle af landets førende eksperter på området, og ikke mindst ved at sidde side om side som nogle af landets dygtigste tech-startups på Univate, er det visionen, at centeret skal give virksomhederne værktøjer, data og viden nok til, at de, når de forlader centeret, ved, hvordan de kan bruge kunstig intelligens i egen virksomhed og ved, hvordan det skaber reel værdi og mulighed for innovation.

»Der er i dén grad tale om en gensidig forelskelse og et gensidigt behov os og virksomhederne imellem. Vi har allerede en masse møder på plads med en række af de startups, der sidder på Univate. Det er et perfekt match.« fremhæver Flemming Adsersen.

AI Helpdesk, IoT platform og SHARK maskinlæringsplatform

En virksomhed kan købe én eller flere arbejdspladser kombineret med et klippekort til en rådgivningspakke, og som beboer på centeret får man dermed adgang til en dataplatform, der allerede kører, AI-spidskompetencer samt et netværk til andre virksomheder på Univate, der arbejder med de samme teknikker. Derudover består tilbuddet, ud over Alexandra Instituttets ydelseskatalog inden for it, af en basispakke, der indeholder en AI Helpdesk, IoT platform, SHARK maskinlæringsplatform og bidrag til centerets fællestjenester.

Derudover er der diverse tilkøbstjenester som AI Roadmap, persondatapakke, Fast-lane innovation og mentorforløb foruden ’One point of entry’ til den danske AI-verden, mulighed for at deltage i innovationsfællesskaber, plads i et inspirerende miljø med adgang til droner, IoT og chatrobotter, der kan udføre virksomhedernes AI-idéer.

Læs mere om Alexandra instituttet.

Læs mere om Univate.

Læs også: Hvad er kunstig intelligens (AI)?


Nævnte emner i artiklen:

Andre indlæg under
Community-historier

Her kan du læse interessante, sjove, skæve og inspirerende historier om virksomhederne i Symbion Community.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag