Succes under corona: Vækster på rekordtid

ORDR frygtede konsekvenserne ved corona, men har under nedlukningen vækstet mere end nogensinde før. Læs her historien om deres succes.

Af Michella Ahler

Senest redigeret: 30. maj 2023


Mens coronapandemien hurtigt fik vendt verden på hovedet og mange virksomheder måtte skrue ned for produktionen, skalerede de op hos nystartede ORDR.

Omstillingsparate brancher

Der blev ikke lagt meget mere end tid i hænderne på mange, da adskillige brancher så sig nødsaget til en foreløbig nedlukning, som følge af pandemien. Tid er derfor også Mads Hjalagers forklaring på sin virksomhed ORDR’s succes, når han kigger tilbage på det forgangne år. ”Nedlukningen er hos mange blevet brugt på at tænke over, hvordan servicen kan forbedres. Det har resulteret i en omstilling, som er kommet os til gode”. ORDR havde ellers kun ét år på bagen og talte i alt otte kunder, da corona ramte Danmark. ”Det er klart, at fordi vi var relativt små, skabte det i starten en uvished om pandemiens varighed og konsekvenser. Det gjorde, at vi blev meget usikre på fremtiden. Men det endte jo med, at vi havde svært ved at følge med de mange henvendelser”, fortæller Mads Hjalager og henviser til den succes, der opstod som følge af pandemien.

Nedlukningen skulle vise sig at give cateringbranchen mere tid til at reflektere over, hvordan der nemmere kan tages højde for blandt andre vegetarer, laktoseintolerante og glutenallergikere. Det kom ORDR til gode, der effektiviserer frokostbestillinger via et selvbetjeningsmodul. På den måde kan virksomheders medarbejdere bestille deres egen frokost og kokkene kan fokusere mere på madlavningen.

Fra 0 til 20.000 bestillinger

De mange køkkeners omstilling betød, at selvom hjemmearbejde var blevet en realitet hos deres  frokostspisende, oplevede ORDR at få nye kundehenvendelser i løbet af nedlukningen. Derfor steg antallet af kunder hurtigt til 22 nye og blandt dem er der mellem 12.000-20.000 daglige bestillinger. Selv forklarer Mads Hjalager, at hemmeligheden bag ORDR’s succes er simpel: god kundeservice. ”Vores strategi har altid været at levere varen og imødekomme vores kunder på bedst mulig vis. Men det er klart, at grundet det seneste år, har vi udviklet os internt; vi er blevet bedre til at starte nye projekter, som er en fordel for kunderne”. Derfor tør Mads Hjalager også at drømme stort for ORDR. Fremadrettet satser han på at  etablere systemet i 3-4 nye køkkener om måneden og nå i alt 60 køkkener i 2021.

Intern og ekstern udvikling

Den massive interesse udefra har kunne mærkes på kontoret på Islands Brygge. En håndfuld nye medarbejdere er kommet til og derfor måtte ORDR skifte membership-fleksplads ud med et fast kontor i kontorfællesskabet. Her er de en del af et miljø bestående af cirka 60 startups og iværksættere og det har haft en positiv indvirken: ”Jeg har oplevet en udvikling hos mig selv. Her har jeg mødt mange andre iværksættere og virksomheder, som har åbnet nogle nye døre og muligheder for samarbejde på kryds og tværs”, fortæller Mads Hjalager.

Andre indlæg under
Community-historier

Her kan du læse interessante, sjove, skæve og inspirerende historier om virksomhederne i Symbion Community.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag