SENSITIVUS – Sensorer til cykelsport

SENSITIVUS udvikler sensorer til cykelsport. Virksomheden består af to dele, hhv. SENSITIVUS Gauge, som henvender sig til virksomheder, og Team ZWATT, som henvender sig til private forbrugere.

Af Neel Hein Bertelsen

Senest redigeret: 30. maj 2023


Interview med Rolf Østergaard, stifter og direktør, SENSITIVUS

SENSITIVUS udvikler sensorer til cykelsport. Virksomheden består af to dele, hhv. SENSITIVUS Gauge, som henvender sig til virksomheder, og Team ZWATT, som henvender sig til private forbrugere. SENSITIVUS lejer til dagligt kontor på Symbion, og vi har spurgt stifter og direktør, Rolf Østergaard, om idéen bag virksomheden, og hvad han vil råde nye iværksættere til at være opmærksomme på, inden de stifter virksomhed.

Hvad beskæftiger SENSITIVUS sig med?

Meget enkelt sagt: Sensorer til cykelsport eller watt-måler-teknologi, som kan måle, hvor meget effekt der bliver trykket af i pedalerne. Det er et rigtig godt træningsredskab, som alle, der træner på en cykel, kan have glæde af. Det er også værdifuldt i cykelløb – følg bare Tour de France-dækningen i ti minutter, og du kan ikke undgå at høre ordet ‘watt’.

Vi har to sider af virksomheden. Den oprindelige side er business-to-business (B2B) i den forstand, at vi sælger selve teknologien til eksisterende brands. De bruger det til at lave kranksæt-produkter med avanceret watt-måler-teknologi i. B2B-siden er den, vi kalder SENSITIVUS Gauge.

Da det gik lidt trægt med at få nok kunder på B2B-siden, valgte vi så at starte et test-brand med direkte forbrugersalg: Team ZWATT. Det blev lanceret gennem crowdfunding via Kickstarter og Indiegogo, og modtagelsen bragte os i top-5% world-wide på Kickstarter alene. Vi har to løsninger til forbrugere, som ønsker at eftermontere watt-måler på deres landevejscykler.

Hvordan er konkurrencesituationen, og hvordan adskiller I jer fra jeres konkurrenter?

Der er blevet målt watt på cykler i over 25 år, men det er først de seneste år, at det har været til at betale for almindelige motionister. Fra at være et marked domineret af én virksomhed, er der nu over 20 spillere, der tilbyder forskellige typer produkter inden for samme segment. Det er positivt, da det betyder, at vores vare er efterspurgt, og forbrugerne aktivt opsøger den.

Vi differentierer os primært ved vores B2B/OEM-tilgang (original equipment manufacturer), hvor vi tilbyder dyb integration til nye produkter hos etablerede brands. På B2C-siden har vi valgt ting som genopladelige batterier af hensyn til miljøet, en smart magnetoplader og et lidt anderledes community, hvor alle tilbydes rabat for til gengæld at aflevere data til os. På den måde driver vi verdens største testhold for watt-målere.

Hvad byder fremtiden på? Har I nogle projekter i gang, som I har lyst til at løfte sløret for?

2018 bliver spændende. I år skal vi have fokus på en opgradering af vores bedste B2C-produkt og hele vores online-side med webshop og markedsføring. På B2B-siden kan vi af gode grunde ikke sige så meget, men der er nogle meget spændende ting under opsejling.

Et nyt produkt, som verden ikke rigtig har set endnu, er bremse-power-måling til mountainbikes. Det kommer til at ændre måden MTB-kørere træner på, da teknik spiller en meget stor rolle i den sport, idet 25% af den energi, der puttes i pedalerne, “mistes” igen, når man bremser. I en sport, hvor der jagtes sekunder, kan det at måle og optimere måden, der bremses på, spille en kæmpe rolle. Vi har prototypen og leder efter den rette partner til at tage det ud i verden.

Hvad har I som virksomhed oplevet som den største udfordring i årenes løb?

Produktion i Kina har ubetinget været det sværeste, vi har kæmpet med. Vi har været der før og har set rigtig mange ting og brugt danske/europæiske mellemmænd, der skulle sikre kvaliteten. Og på trods af, at vi har ansat en erfaren supply-chain-medarbejder, har det været vanvittig svært at få produktionen i Kina under kontrol. Faktisk er det en konstant udfordring, som vi skal arbejde meget mere med.

Hvorfor har I valgt at sidde i og være en del af et iværksættermiljø?

De par virksomheder, jeg har drevet, er flyttet ud af privaten i det øjeblik, den første medarbejder skulle ansættes. Og et kontorfællesskab som Symbion giver bare mest mening, når man er lille og fokuseret på virksomheden. Vi startede faktisk i Founders House, men fandt os bedre tilpas på Symbion med døre, der kan lukkes osv.

I har nu eksisteret i godt 3 år. Hvis I skulle give et godt råd til nye iværksættere, hvad skulle det så være?

Mit bedste råd er: Start med at sælge i går. Og når jeg siger det, hører jeg ofte en masse “gode” forklaringer på, hvorfor man lige skal have en lidt flottere model at vise frem eller lidt flere varer på lager, før man rigtig kan gå i gang med salget.

Der må jeg bare sætte foden ned og sige: Tænk på Storebæltsbroen. Det salg var der nogen, der lavede, uden at have en prototype eller en bro på lager. Hvis man kan lave det salg, så kan man nok også lave et salg af en ny dims, uden at have en flot prototype eller et fyldt varelager.

Læs mere: www.teamzwatt.com (B2C) og www.sensitivus.com (B2B)

Andre indlæg under
Community-historier

Her kan du læse interessante, sjove, skæve og inspirerende historier om virksomhederne i Symbion Community.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag