Salgsstrategi

Salgsstrategi – 8 gode råd til at forbedre dine salgsresultater

Er du træt af at sidde og vente på, at kunderne kommer til dig? Vil du gerne øge dit salg og samtidig styrke dine kundeforhold? Så er du kommet...

Af Symbion

Senest redigeret: 30. maj 2023


Er du træt af at sidde og vente på, at kunderne kommer til dig? Vil du gerne øge dit salg og samtidig styrke dine kundeforhold? Så er du kommet til det rette sted. Her deler vi otte salgsstrategier, der kan hjælpe dig med at opnå bedre salgsresultater og få flere tilfredse kunder.

Hvad er en salgsstrategi? 

En salgsstrategi er helt overordnet den strategi en virksomhed ligger for hvordan den vil opnå mest mulig salg. En salgsstrategi kan se ud på mange forskellige måder, alt afhængig af virksomheden og markedet den beskæftiger sig med. 

Dog findes der fire trin, der næsten altid danner et vigtigt grundlag for salgsstrategier: 

  1. Analyse
  2. Beskrivelse af værditilbud
  3. Opsætning af mål og KPI’er 
  4. Beskrivelse af salgsprocesser og handlingsplaner 

Når en salgsstrategi skal udformes, handler det også om at undersøge salgskulturen og de processer som kompetenceniveauet vil kræve i forhold til organisationsstrukturen. 

Det er vigtigt at have en god salgsstrategi, hvis du ønsker at opnå dine mål for dine salgsresultater. En god salgsstrategi skal understøttes af en handlingsplan, der fokuserer på indsatsområder og ressourcer.

10 ting en salgsstrategi skal indeholde

Selvom salgsstrategier skal lægges efter den enkelte virksomhed, er der nogle elementer i salgsstrategier som er universelle for alle virksomheder. Salgsstrategien skal ses som et styringsværktøj, som man bør følge og lytte til.

  1. Hvad er det for et produkt I sælger?
  2. Hvem er målgruppen eller målgrupperne? 
  3. Hvilke metoder egner sig bedst til salget i virksomheden? Det kan være overvejelser som salg på nettet, i fysiske butikker, telefonsalg eller en blanding. 
  4. Hvordan skal virksomheden markedsføre sig via salgskanaler? For eksempel via sociale medier.
  5. Hvilke markedsføringsværktøjer er nødvendige for at understøtte markedsføringen? 
  6. Hvordan får I de bedste relationer til jeres kunder? Bør I for eksempel oprette loyalitetsprogrammer eller andre værktøjer til kundepleje?
  7. Hvordan vil I måle effekten af de tiltag i foretager?
  8. Hvem har hvilke ansvarsområder internt i virksomheden, i forhold til salget?
  9. Hvad er succeskriterierne, og hvordan måler I dem? Under hele processen er det en god idé at måle dem, så I ved hvor I skal forbedre jer.
  10. Har jeres salgsteam de nødvendige kompetencer til at håndtere jeres salgsstrategi, og er den en sund variation af faglighed i teamet?

8 gode råd til din virksomheds salgsstrategi 

Når du så skal forholde dig til de 10 vigtigste elementer i salgsstrategien, har du brug for nogle gode råd til, hvordan en virksomhed forbedrer sine salgsresultater. Vi giver 8 gode råd her: 

1. Fokusér på kundens behov

Før du kan sælge noget, er det vigtigt at forstå dine kunders behov. Lyt til dine kunder og find ud af, hvad deres udfordringer er, og hvordan dit produkt eller service kan løse dem.

2. Byg relationer

Byg en relation med dine kunder, så de føler sig trygge når de køber af dig. Få dem til at føle sig værdsatte med loyalitetsprogrammer og andre kundefordele. God salgsstrategi handler ikke kun om at sælge mest muligt, men om at drive virksomhed på en måde, så de kunder man har, er tilfredse. Men en bonus på tilfredse kunder er selvfølgelig, at de er mere tilbøjelige til at anbefale din virksomhed til andre! Kundeanbefalinger er noget af det allermest effektive, når man vil tiltrække flere kunder. 

3. Vær proaktiv

Vent ikke på at kunderne kommer til dig, men udøv istedet opsøgende salg. Vær proaktiv og opsøg dine potentielle kunder og vis dem, hvad du kan tilbyde.

4. Brug data

Brug data til at forstå dine kunder og forbedre din salgsproces. Analyser dine salgsdata og brug det til at optimere jeres salgsstrategi og taktikker.

5. Sæt klare mål

Sæt klare og realistiske mål for din virksomheds salgsstrategi og hold dig til dem. Mål kan være i form af antal salg, omsætning eller kundeengagement.

6. Opdater og tilpas

Opdater og tilpas din salgsstrategi løbende, så den fortsat passer til markedets og kundernes behov og forventninger.

7. Samarbejd på tværs

Sørg for at der er et godt samarbejde og kommunikation på tværs af virksomhedens afdelinger, så I kan udnytte hinandens styrker og ressourcer til at øge salget.

8. Uddannelse og træning

Sørg for at dit salgsteam får den nødvendige uddannelse og træning, så de kan håndtere jeres salgsstrategi og taktikker på bedste vis.

Find det helt rigtige kontorfællesskab

Hvis du ønsker dig et sted hvor du kan lægge din salgsstrategi og generelt holde til som startup iværksætter, kan vi hos Symbion være behjælpelige. 

Vi har flere kontorfællesskaber på fede lokationer i København. 

Se også: Kontor København – Find det helt rigtige kontorfællesskab til din virksomhed 

Vi kan hjælpe dig med at skabe inspirerende omgivelser for din virksomhedsdrift.

Du er altid velkommen til at kontakte os på tlf. +45 3917 9999 eller mail info@symbion.dk.

Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Andre indlæg under
Guides

Få tip og tricks til “alt mellem himmel og jord” i vores mange guides.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag