Senest redigeret: 22. juni 2023
Kunderelationer er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at skabe en stærk og loyal kundebase. Men hvordan skaber man egentlig en holdbar relation til sine kunder? Det kræver en indsats, men det er bestemt muligt. Læs videre her for at få inspiration og tips til hvordan.
Kunderelationer dækker over den proces, som virksomheder går igennem, for at forbedre kundeoplevelsen. Det handler om proaktivt at skabe relationer med kunderne, som derefter skal skabe kundeloyalitet.
Kunderelationer er fundamentet for salg og succes i en forretning. Når man arbejder med kunderelationer handler det om at se fremad. Det er ikke nok at løse kundens kortsigtede udfordringer i form af kundeklager osv.
Man må også kunne spotte og løse langsigtede udfordringer, ved for eksempel altid at være opdateret på udviklingen indenfor det produkt man sælger, så kunderne ikke føler sig snydt og skifter udbyder.
Hele formålet med kunderelationer er at skabe ikke bare kundetilfredshed, men en unik værdi hos sine kunder, som danner stærke bånd, der vil afholde kunderne fra at støtte konkurrerende brands.
Efter at have læst definitionen på kunderelationer tænker du måske: Så det handler om kundeservice?
Og ja, det gør det også. Men kunderelationer og kundeservice adskiller sig dog alligevel markant fra hinanden på flere punkter. Kundeservice er nemlig kun en lille del af kunderelationer.
Kundeservice handler om hvilken service du tilbyder for at løse kundens problemer ifm. dit produkt. Det er reaktivt frem for proaktivt, fordi det bare handler om hvor god din virksomhed er til at rette de fejl der opstår. Kundeservice tager altså udgangspunkt i henvendelse fra kunden, sjældent omvendt.
Kunderelationer derimod handler om at være proaktiv i relationen til kunden. I den proces hvor man lægger en strategi for stærke kunderelationer, forholder man sig også til hvilken service man vil udøve når der sker fejl. Men det handler også om hvordan du først og fremmest skaffer kunden, får kunden til at føle sig set og værdsat, og efterlader kunden med en lyst til at komme igen.
Det at løse dine kunders pludseligt opståede problemer er altså også en del af gode kunderelationer, men det indeholder også det at udvikle metoder der løser kundens fremtidige problemer.
Når man skal udarbejde en strategi for gode kunderelationer, er der 4 vigtige punkter, man bør gøre sig overvejelser omkring:
Overvejelser om kunderelationer handler altså om salg, og er helt afgørende for succes.
Det er forhåbentligt ved at være ret tydeligt, hvor vigtigt det er at have et godt forhold til sine kunder. Men bare lige for at understrege vigtigheden, vil vi lige fremhæve 3 store fordele ved gode kunderelationer i en virksomhed.
Gode kunderelationer giver helt sikkert en forretning flere kunder, og det er helt uden, at det behøver at koste noget i kundehvervning. Internettet styrker mund til mund omtale, så én glad kunde kan blive til flere hundrede nye, hvis de omtaler dit produkt på en positiv måde på sociale medier. Men det kræver selvfølgelig, at de har gode oplevelser at berette om.
Ja, vi gentager os selv. For hele pointen med kunderelationer er jo, at det skal skabe kundeloyalitet – men det gør gode kunderelationer så til gengæld også hver gang. Hvis man kan fastholde sine kunder, og dermed reducere kundefrafald, så kan virksomheden spare en helt masse penge på marketing og det at skaffe nye kunder, som koster meget mere end at fastholde eksisterende. Men det kræver langsigtede strategier for kunderelationer.
Gode relationer åbner op for dialog, og de inputs du kan få fra dine kunder, er uhyre vigtige ift. hvad du skal gøre, for at få en endnu stærkere forretning.
Men hvordan kommer man så i gang med at skabe de gode og holdbare kunderelationer? Det kommer vi med 4 gode råd til her.
Noget af det allermest effektive man som virksomhed kan gøre for at styrke kunderelationer, er at lave loyalitetsprogrammer for faste kunder.
Det kan være pointsystem, rabatprogram, medlemsordning eller andre særlige tilbud. På den måde skaber man nære forbindelser til kunderne, der får dem til at føle sig værdsatte og specielle.
Læs meget mere om loyalitetsprogrammer her.
Hvis din forretning har langsom kundeservice, bør det være første ting på dagsordenen at lave det om. Langsom og doven kundeservice er noget af det, der svækker kunderelationer allermest. Når det er ordnet, kan I begynde at lægge mere langsigtede strategier for god kundeservice.
Men god kundeservice kræver også kompetente medarbejdere. Hvis du er leder for en virksomhed, er det afgørende, at du ser dine medarbejderes behov for træning og oplæring indenfor kundepleje og får dem trænet grundigt i det, så I kan samarbejde om at skabe eller genskabe kontakten til kunderne.
Når du skal fastholde en kunde, og gøre vedkommende loyal overfor dit brand, er det afgørende at du regelmæssigt rækker ud. Det kan for eksempel være med et nyhedsbrev, på sociale medier, blog eller andet.
I Symbion kan du blive en del af et fedt kontorfællesskab efter dine ønsker, med mange andre dygtige forretningsdrivende.
Symbion er det oplagte sted for dig som vil skabe ny viden, nye ideer og relationer med andre iværksættere, der deler samme passion som dig.
Du er altid velkommen til at kontakte os på tlf. +45 3917 9999 eller mail info@symbion.dk. Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev.
Vi hjælper dig gerne med nye og spændende udfordringer!
Få tip og tricks til “alt mellem himmel og jord” i vores mange guides.
28. december 2024
10. december 2024
28. november 2024
Bliv en del af Symbion Community i dag