Investering fra én spiludvikler til en anden

Med mange års erfaring, investering på plads og – måske vigtigst af alt – en stor passion for spiludvikling flyttede startuppen Bitfire Games ind på Univate i starten af...

Af Christine

Senest redigeret: 30. maj 2023


Med mange års erfaring, investering på plads og – måske vigtigst af alt – en stor passion for spiludvikling flyttede startuppen Bitfire Games ind på Univate i starten af 2023. Bitfire Games er i fuld gang med at udvikle spillet ’DarkSwarm’. Det ville måske aldrig være sket, hvis ikke spillet var blevet taget rigtigt godt imod af investoren Ghost Ship Publishing. For i spiludvikler-branchen er det ikke alle, der får kæmpet sig igennem – særligt ikke uden investering.

Spillets begyndelse

Bitfire Games er grundlagt af Game Director Jonas Raagaard og CEO Hans Oxmond. Rejsen startede med, at Jonas arbejdede på spillet derhjemme, lavede en demo og pitchede derefter for forskellige investorer. De første Jonas pitchede for var Ghost Ship Games, som bare med det samme sagde ’den tager vi,’ siger Hans. Ghost Ship Games har selv udviklet det succesfulde spil ’Deep Rock Galactic’. Tidligere i år startede de Ghost Ship Publishing, hvorigennem de vil støtte andre danske spiludviklere.

Efter investoren kom til, blev Hans en del af virksomheden som direktør. Både Jonas og Hans har stor erhvervserfaring, hvor Jonas har arbejdet som spiludvikler i adskillige spilfirmaer, mens Hans har haft sit eget digitalbureau i næsten 20 år. I december 2022 blev startuppen Bitfire Games officielt oprettet, og de flyttede ind på iværksættermiljøet Univate by Symbion.

Det perfekte match

’DarkSwarm’ er et top-down shooter-spil i et mørkt alien-univers. Det bliver både designet til local og online co-op, hvor man samarbejder om at opnå et fælles mål. I begyndelsen af marts annoncerede spiludviklerne ’DarkSwarm’ på streamingtjenesten Steam. Hurtigt derefter var der stor interesse for spillet. På kun 14 dage havde 25.000 været inde og ’wishliste’ spillet, siger Hans. Der er et klassisk spil ’Alienswarm’, som har et kæmpe community, men som ikke er blevet vedligeholdt i 10 år. Der er et hungrende marked, og det er jo helt perfekt.

Uden samarbejdet med Ghost Ship Publishing kunne Bitfire Games måske aldrig begynde som startup og fokusere fuldtids på at udvikle ’DarkSwarm’.Det er generelt svært at lave spil, fordi det tager forholdsvis lang tid. Man kan lave spillet selv ufinansieret, men på et tidspunkt løber man tør for penge. Det er et spørgsmål om at få finansiering på plads, udtaler Hans.Jonas har tidligere arbejdet med Ghost Ship Games CEO Søren og CCO Mikkel i et andet spilfirma. Det hjalp selvfølgelig, at de kendte Jonas fra før, men da Jonas pitchede var det et officielt pitch, siger Hans, og det er det perfekte match.

En kæmpe støtte

Den 1. marts 2023 annoncerede Ghost Ship Publishing de første tre spil, som er en del af programmet, hvor ’DarkSwarm’ er ét af dem. Igennem Publishing bliver spillene finansieret, og spiludviklerne har mulighed for at få råd og vejledning. Samarbejdet betyder simpelthen alt, udtaler Hans om at være en del af Publishing. Ghost Ship Games har selv taget rejsen for ikke så længe siden. Vi kan trække på dem så meget, vi vil, og vi får en masse indspark.

De er altid til rådighed, og vi skal bare skrive til dem, når vi har spørgsmål. Det er en kæmpe støtte, siger Hans.Det er også igennem Ghost Ship Games, at Bitfire Games fandt iværksættermiljøet Univate by Symbion. Ghost Ship Games var en af de første startups til at flytte ind, da lokationen åbnede tilbage i 2017. De anbefalede Univate meget kraftigt, udtaler Hans. Så vi var ude og kigge, og vi kunne lide det med det samme. Det ligger ikke i den dyre ende, og det har alt, hvad vi skal bruge. Vi er meget glade for det.

Den hårde rejse  

Bitfire Games er i fuld gang med at få sammensat et hold, som skal arbejde mod at få spillet udgivet. Men arbejdet stopper ikke ved udgivelsen. Når man har lavet spillet, er der marketing af spillet, som er en ting for sig selv, man også skal være god til, siger Hans. Og det stopper heller ikke her. Når vi først releaser, er der en masse features, som man gerne vil have ind. Og vores community vil helt sikkert også have en masse features. Så vi kommer til at arbejde på spillet langt ud i fremtiden.

At være spiludvikler er hverken en kort eller nem rejse, og man kan komme til at møde meget modstand. Hvis man ikke brænder for det, skal man lave noget andet, er derfor Hans’ råd til andre spiludviklere. Der er mange udfordringer ved at være spiludvikler. Det er teknisk utroligt svært, og det kan være svært at få økonomien til at hænge sammen. Og man skal virkelig lægge nogle timer i det, det er ikke et 8-4 job. Men hvis det lykkes for én som spiludvikler, så er der den store gevinst.

Du kan holde dig opdateret og læse mere om ‘DarkSwarm’ på Bitfire Games’ Steam-page her

Andre indlæg under
Community-historier

Her kan du læse interessante, sjove, skæve og inspirerende historier om virksomhederne i Symbion Community.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag