Hvad er markedsføring

Hvad er markedsføring? Få din virksomhed ud over stepperne

Markedsføring er altafgørende at have styr på, hvis man vil gøre sin virksomhed relevant på markedet. Men hvad dækker begrebet markedsføring over, hvordan bruger man det mest hensigtsmæssigt i...

Af Symbion

Senest redigeret: 30. maj 2023


Markedsføring er altafgørende at have styr på, hvis man vil gøre sin virksomhed relevant på markedet. Men hvad dækker begrebet markedsføring over, hvordan bruger man det mest hensigtsmæssigt i sin virksomhed og hvordan lægger man en markedsføringsplan? 

Definition 

Markedsføring er et hyppigt brugt ord indenfor iværksætteri og forretningsdrift. Men hvad betyder det egentlig? 

Helt grundlæggende dækker begrebet over al den aktivitet, som gøres i forbindelse med afsætning af et produkt. Altså udbredelsen af en vare og hvordan man får den ud på markedet, og ikke mindst hvordan man får den til at skille sig ud på markedet. 

Markedsføring kan dog også handle om en idé, et budskab eller en person frem for et konkret produkt. Politikere bruger det for eksempel i stor stil. 

Markedsføring kan på den måde nemt forveksles med reklame og branding, og de er da også i familie. Reklame og branding er dog kun en underkategori indenfor markedsføring. 

Sådan markedsfører du din virksomhed – 5 steps 

Hvis man vil have sin virksomhed og sit produkt ud på markedet, og gøre det relevant, må man lægge en solid markedsføringsplan. En markedsføringsplan beskriver hvordan du har tænkt dig strategisk at markedsføre din virksomhed. Formålet med en markedsføringsplan er at sikre, at dine marketingaktiviteter er hensigtsmæssige og bliver implementeret på den rette måde og og på det rette tidspunkt i processen. 

En markedsføringsplan strækker sig normalt over et år – typisk samtidigt med et regnskabsår. For nogle virksomheder giver det dog mening at lave en markedsføringsplan kvartalsvis. 

Når du skal lave din markedsføringsplan, bør du som minimum overveje 5 følgende ting: 

Se også: De første trin for effektiv startup marketing for iværksættere

1. Hvem er målgruppen? 

Du må kende din målgruppe, før du kan gøre dig nogen forhåbninger om at ramme dem med noget. Indkredsning af en målgruppe handler om faktorer som: 

  • Demografiske træk (alder, køn, uddannelse, livscyklus og familiestørrelse)
  • Psykografiske træk (værdier, livsstil og personlighedstræk)
  • Adfærdsmæssige træk (beslutningsroller, såsom initiativtager, påvirker, beslutter, køber eller bruger og adfærdsmæssige variabler, såsom anledning, brugerstatus, loyalitetsstatus, holdning mm.)

2. Hvilke markedsføringsstrategier vil du benytte?

Der er mange måder at markedsføre på. 

Passer det bedst til din målgruppe og din virksomheds brand at bruge online markedsføring på for eksempel sociale medier, med blogindlæg, videomarkedsføring eller måske med loyalitetsprogrammer? 

Se også: Loyalitetsprogram – Styrk din virksomhed med kundeloyalitet

Eller passer det bedre til din målgruppe og dit brand at markedsføre gennem fysiske kampagner som blade, flyers, events, på messer, busreklamer, tv-reklamer osv. 

3. Hvad er dit budskab?

Det kan nogle gange gå stærkt, når man starter og driver en virksomhed. Derfor er det vigtigt, at man fra start ligger fast, hvad budskabet er med ens markedsføring – og med ens ydelse eller produkt i det hele taget. Hvad er det for et budskab du vil fremme?

4. Hvad er budgettet?

Man kommer ikke udenom det: budgettet. Intet er muligt, hvis ikke man har pengene til det. Så hvad er dit markedsføringsbudget, og hvad skal ud fra det skal prioriteres højest? Er det den dyreste markedsføring, eller skal der bruges flere penge på distribution? 

5. Sæt mål for din markedsføring 

Når du lægger din markedsføringsplan og vælger hvilken markedsføringsstrategi du vil bruge, bør du sætte nogle konkrete mål og delmål. 

Når du skal lave denne målsætning, kan du tage udgangspunkt i forskellige faktorer, som du kan måle på. Det kan eksempelvis være:

  • Nye kunder: Hvor mange nye kunder vil du skaffe?
  • Gensalg: Hvor mange tidligere eller eksisterende kunder vil du have til at komme igen?
  • Mersalg: Hvordan får du dine kunder til at købe mere ad gangen?
  • Kendskab: Hvor mange skal vide at din virksomhed findes og hvad den handler om?
  • Kundetilfredshed: Hvor glade er kunderne for din virksomhed, og ville de anbefale den til en ven?

Dette var blot et par eksempler på målsætninger. 

Se også: 5 gode råd til at skabe vækst i din virksomhed

Symbion

Hvis du ønsker dig et sted hvor du kan lægge din markedsføringsplan og generelt holde til som startup iværksætter, kan vi hos Symbion være behjælpelige. 

Vi har flere kontorfællesskaber på fede lokationer i København. 

Se også: Kontor København – Find det helt rigtige kontorfællesskab til din virksomhed 

Vi kan hjælpe dig med at skabe inspirerende omgivelser for din virksomhedsdrift.
Du er altid velkommen til at kontakte os på tlf. +45 3917 9999 eller mail info@symbion.dk eller at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

Vi glæder os til at høre fra dig!


Nævnte emner i artiklen:

Andre indlæg under
Guides

Få tip og tricks til “alt mellem himmel og jord” i vores mange guides.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag