startup marketing
 i Guide, Iværksætteri, Startup

Når man skal starte sin egen virksomhed, skal der tænkes på, hvordan man laver effektiv marketing. Nogle af elementerne du bør fastsætte er, hvem din virksomheds målgruppe er, hvordan du skræddersyr din marketing til din kundes behov, samt hvordan dine hjemmesidebesøgende bliver til kunder.

Nedenfor kan du læse mere om, hvordan du får kunder til din startup-virksomhed, samt hvor du kan få mere detaljeret viden:

1. Hvem er din målgruppe

Først og fremmest bør du fastsætte, hvilken målgruppe dine produkter og/eller ydelser skal henvende sig til (hvis det ikke allerede er gjort). For når du har et klart billede af, hvem din målgruppe er, vil det også blive tydeligere for dig, hvordan din startup-virksomhed kan dække deres behov. Du ved måske allerede det mest fundamentale, såsom målgruppens geografiske træk, (hvilket eksempelvis kunne være ”Mine produkter skal henvende sig til folk, der bo i København”) men du bør også gøre dig overvejelser om f.eks.:

  • Demografiske træk (alder, køn, uddannelse, livscyklus og familiestørrelse)
  • Psykografiske træk (værdier, livsstil og personlighedstræk)
  • Adfærdsmæssige træk (beslutningsroller, såsom initiativtager, påvirker, beslutter, køber eller bruger og adfærdsmæssige variabler, såsom anledning, brugerstatus, loyalitetsstatus, holdning mm.)

2. Din kundes beslutning

Ved at kende din målgruppes forskellige træk kan du hurtigere finde ud af, hvordan du bedst og mest effektivt når ud til dem. Dette kan du bl.a. gøre ved hjælp af adfærdspsykologi. Mange af os går rundt og tror, at vi træffer vores valg gennem vores egen vilje og frihed til at vælge. Adfærdspsykologen B. F. Skinner mener, at det er menneskers omgivelser, som styrer vores handlinger  – helt på samme måde som det er hos dyr. Når du har identificeret f.eks. dine kunders psykografiske træk, vil du kunne bruge den viden i praksis, når du arbejder med et salgsbrev, en tv-reklame, et nyhedsbrev eller et loyalitetsprogram. Dette kunne bl.a. være at inddrage din forretnings bæredygtighed i nyhedsbreve, hvis din målgruppe har nogle værdier tilsvarende denne interesse. Lær mere om adfærdspsykologi, så du kan skabe mere effektiv markedsføring til Symbions faglige event: Adfærdspsykologi – Skab mere effektiv markedsføring.

3. De rigtige hjemmesidebesøg

Du vil ikke have, at det er hvem som helst, der besøger din hjemmeside – men din virksomheds målgruppe, idet det også er dem som kan gå hen og blive varme leads og dernæst dine loyale kunder.

For at få din virksomheds målgruppe til at besøge din hjemmeside, er det vigtigt, at du stiller den rigtige viden til rådighed. Dette kan gøres ved hjælp af Inbound Marketing, som er et værktøj, der er med til at øge brandkendskabet, forme en brandpræference og influere din målgruppes fremtidige køb ved hjælp af:

  • Content marketing, som er alt form for indhold du kan have på din hjemmeside. Det kunne f.eks. være vejledninger, en blog eller podcast.
  • Sociale medier i form af en virksomhedsprofil, hvor du kan kommunikere ud, hvad din virksomheder foretager sig (alt det der ikke har noget med salg at gøre).
  • SEO, der bl.a. handler om linkbuilding, og at have en hjemmeside, der giver en god brugeroplevelse mm.

Kontra den mere ”old fashion” Outbound Marketing, så lader du kunden styre rettet og komme til dig grundet relevans og interesse. Du kan lære mere om Inbound Marketing til Symbions faglige event: Inbound Marketing -Lad de rigtige kunder komme til dig.

4. Konverter dine hjemmesidebesøgende til kunder

Næste trin er nu at konvertere dine hjemmesidebesøgende til leads. Ved hjælp af et leadkoncept kan du effektivt tiltrække og fastholde det, der bliver kaldt for ”varme” leads. Varme leads er’en henvisning (navn, email og/eller telefonnummer) til en potentiel kunde – der viser interessere i dit produkt’. Dette kan du bl.a. gøre ved hjælp af:

  • en kontaktformular, hvis man har en forespørgsel på produkter eller man gerne vil ringes op
  • en tilmeldingsformular til et nyhedsbrev
  • en mailadresse, som man kan skrive til.

Du kan lære mere om, hvordan du effektivt anvender leadgenerering og skaber et bedre grundlag for at konvertere varme leads til kunder i din startup til Symbions faglige event: Leadgenerering – sådan finder du de rigtige leads hurtigt og effektivt.

Seneste blogindlæg
Spirende synergier i foodtech inkubatorStudentermedhjælper i startups