Senest redigeret: 30. maj 2023
ATAK er førende eksperter inden for online reputation management, dårlig omtale og shitstorms. I år har ATAK eksisteret i 20 år, og virksomhedem har derfor i høj grad været vidne til udviklingen fra, at diskussioner of kritik foregik på et par enkelte fora og i kommentarfelter til i dag at kunne nå ud til flere hundrede personer på meget kort tid.
Hos ATAK tilbyder vi en god og effektiv digital tilstedeværelse. Vi skaber en attraktiv identitet, og med øget synlighed øger vi trafikken til vores kunders hjemmesider og andre digitale tilstedeværelser, hvor det endelige mål er at skabe konverteringer – altså leads/kunder.
En vigtig del af vores arbejde er ligeledes at skabe et godt omdømme online. Vi skaber både proaktiv og reaktiv styrke på virksomhedens digitale identitet, så fx en eventuelt shitstorm – stor som lille – ikke fjerner fokus fra alt det positive.
Ser man mindre end ti år tilbage, var der ikke sociale medier, som vi kender dem i dag. De “sociale medier” dengang, hvor “helt almindelige mennesker” kom til orde, var diverse fora og kommentarfelter på forskellige nyhedsmedier.
Herfra kom diskussionen/kritikken dog ikke videre og blev ikke spredt yderligere på tværs af internettet. Det var ikke muligt at dele på tværs af internettet og ej heller på det enkelte medie, som det nu fx er muligt i stor stil på Facebook. En “god historie” kan nå en rækkevidde på en halv million mennesker på rekordtid.
En shitstorm på sociale medier er farlig, fordi den i første omgang starter og kulminerer blandt ens nærmeste venner og familie, hvor opbakningen til kritikken er massiv, da der er følelser involveret i forholdet – og ikke nødvendigvis fordi supporteren specifikt kender til sagen eller selv har haft en dårlig oplevelse.
Når fremmede supportere får øje på kritikken, har den allerede nået en vis rækkevidde og interaktioner, således at fremmede nu får en en vis form sympati for sagen og gerne vil være en del af fællesskabet. Der bakkes derfor op omkring kritikken.
Udviklingen er farlig, da forbrugerne mere og mere føler, at de kan vinde kampen, og sociale medier har været med til at skabe “curlingforbrugere”, hvor der aldrig er noget galt med forbrugeren – nej, for det er da altid virksomheden, der er noget galt med (!).
Dét, der primært adskiller os er, at vi altid har holdt fast i arbejdet med online reputation management. Det var (og er stadig) en meget uhåndgribelig ydelse, og det er en meget tidskrævende opgave – hvad enten indsatsen er proaktiv eller reaktiv.
Trods modvind har vi igennem årene fortsat investeret i analyser og metoder. Vi forstår en shitstorm bedre end de fleste, og vi har særlige metoder til at håndtere problemerne.
Vi har faktisk aldrig før siddet i et iværksættermiljø/kontorfællesskab. Der var to primære grunde til, at vi valgte Symbion. Først og fremmest var det muligheden for nemt at kunne flytte til mindre eller større lokaler i huset. Vi har allerede gjort brug af denne mulighed knap et år efter, vi flyttede herind, da vi havde brug for større lokaler.
Dernæst var det konferencelokalerne i huset, da jeg personligt længe har haft ønske om at holde flere workshops. Det har jeg dog ikke haft tid til at iværksætte, da vi har travlt med en masse andet for tiden.
Jeg er en iværksætter, og jeg keder mig, hvis der ikke sker noget nyt hele tiden. Det sidste halve år har vi investeret internt i organisationen i stor stil, og vi har fået to nye “superhelte” ind i vores bestyrelse. I 2017 og 2018 er vil fokus være på globalisering af SAFEonNET.
www.atak.dk
Her kan du læse interessante, sjove, skæve og inspirerende historier om virksomhederne i Symbion Community.
27. august 2024
17. juni 2024
20. marts 2024
Bliv en del af Symbion Community i dag