Plads i et kontorfællesskab
 i Guide, Startup
  • 38
    Shares

Har du klikket dig ind på denne artikel, er du højst sandsynligt i gang med at lede efter en plads i et kontorfællesskab til dig og din virksomhed. I den forbindelse er første skridt på vejen at finde frem til, hvad der betyder noget for jer. Er det gratis parkering? Skal der være mulighed for at booke mødelokaler? Er den sociale del af afgørende betydning, eller kan du gå på kompromis med det meste, så længe kontorfællesskabet er billigt?

Det kan være en jungle at finde rundt i de mange steder, der de seneste år er skudt op i København. Vi har derfor tilladt os at bruge vores 30 års erfaring til at samle en oversigt over 10 ting, du skal være opmærksom på, når det kommende kontorfællesskab skal vælges.

#1. Er prisen pr. person eller pr. m2?

Inden du vælger det kontorfællesskab, der potentielt skal danne ramme for din startup, er det en god idé at undersøge, om man betaler pr. m2 eller pr. person. Skal du sidde alene på kontoret, betyder det måske ikke alverden, men hvis ambitionen er at skalere, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis aftalen er, at man betaler et fast beløb pr. person, der sidder i lokalet. På SOHO betaler du eks. 4.000 kr. ekskl. moms pr. person pr. mdr., mens du på Rainmaking Loft og Symbion betaler for de m2, du lejer.

#2. Full-service eller pay-per-use?

Kræver din virksomhedens arbejde, at der er adgang til en 3D-printer? Eller er det afgørende, at der er Skype-rum til kundesamtaler? Behovet for faciliteter vokser ofte i takt med virksomhedens størrelse. Større virksomheder har ofte brug for full-service, herunder eks. gratis parkering, adgang til fitnesscenter, reception, pakkemodtagelse og rengøring, mens det for de mindre virksomheder ofte er vigtigere, at der er fokus på at skabe et godt netværk virksomhederne imellem.

Det er meget forskelligt fra kontorfællesskab til kontorfællesskab, hvilke faciliteter, der tilbydes, og om de er inkluderet i lejen. Det kan derfor betale sig at gøre sig klart hvilke faciliteter, du har behov for nu, men også i fremtiden, om de er inkluderet i lejen, eller om det er en udgift, der kommer oven i lejen.

#3. Placering

Geografien spiller som oftest en afgørende rolle, når man som virksomhed er på jagt efter en plads i et kontorfællesskab. Hvis det betyder mest for dig (og dine medarbejdere) at arbejde i centrum af København, hvor der er mange cafeer, er der oftest elendige parkeringsmuligheder.

Da det skal være nemt for både dig selv og dine medarbejdere at komme på arbejde, skal det overvejes, om der skal være nem adgang til offentlig transport, eller om det vigtigste er, at der er gratis parkering? Kontorfællesskaber placeret midt i byen har sjældent parkering inkluderet i prisen, hvorfor man her ofte skal regne med en ekstraudgift på 2000 kr. pr. mand pr. måned. Til gengæld vil du her være i nærheden af offentlig transport.

#4. Plads i et kontorfællesskab eller hos en virksomhed med overskydende plads?

Flere og flere virksomheder i København udlejer deres overskydende plads. Ofte vil du komme til at sidde i et open-space sammen med andre. Her skal du regne med en pris på omkring 1500- 2500 pr. plads. I et ”klassisk” kontorfællesskab sidder du i samme bygning som andre iværksættere, men har som oftest dit eget kontor. Sidstnævnte vil ofte være en lidt dyrere løsning, men hvis der er et godt community med andre iværksættere og startups, kan det i nogle tilfælde være altafgørende for, hvordan din virksomhed klarer sig senere hen.

#5. Profilen

Mange kontorfællesskaber specificerer sig for dermed at give virksomhederne optimale muligheder for vidensdeling, daglig sparring og samarbejde virksomhederne imellem. Af erfaring ved vi, at det kan være en fordel at have en plads i et kontorfællesskab sammen med ”ligesindede”. Det giver stor værdi for virksomhederne, og det gør eks., at de events, der afholdes, kan målrettes beboernes interesser, ligesom det giver langt større mening ift. at få etableret et værdifuldt community. Denne specialisering kan ske på forskellige måder:

  • Ved et vertikalt-/branchefokus, som de har valgt hos Copenhagen Fintech Lab, der fokuserer på fintech, eller BLOXHUB, der har fokus på design- og arkitekturvirksomheder
  • En anden type går på virksomhedens stadie, som man kan se det hos CSE Lab, UCPH Innovation Hub eller ITU Businsess Development, der er målrettede early stage startups fra universiteterne.
  • En tredje specialisering er mere horisontal, hvor der fokuseres på virksomhedens brug af tech. Dette har Univate på Islands Brygge valgt, hvilket samler virksomheder på tværs af brancher, men med tech som fællesnævner.

#6. Mulighed for at skalere

Langt de fleste virksomheder har som mål at blive større. Derfor er det vigtigt at vide, om det sted, man har udset sig, giver mulighed for at flytte i større lokaler i takt med, at din startup skalerer, og du skal have flere folk ombord. Omvendt er man som startup ofte bekymret for likviditeten, og det kan på den anden side derfor være væsentligt at vide, hvorvidt og hvor hurtigt, der er mulighed for at flytte i mindre lokaler, hvis det skulle blive nødvendigt. Agilitet og fleksibilitet er nøgleord, og du vil ikke have bundet for mange ressourcer i et kontor.

#7. Track-record

Flere kontorfællesskaber har igennem tiden måttet dreje nøglen om og erklære sig konkurs. Det skete for en del under finanskrisen, og for nylig måtte Rocket Labs desværre lukke. Det kan stille de virksomheder, der har lejet sig ind i en rigtig uheldig situation, hvorfor et godt råd er at være opmærksom på kontorfællesskabets track-record.

Symbion er, som Danmarks ældste kontorfællesskab, et eksempel på et sted med en af landets bedste track-records. Her har man klaret sig igennem finanskrisen og en række andre op- og nedture, hvilket er en god indikator for, at man også kan hjælpe dig og din virksomhed igennem svære perioder.

#8. Et stærkt community

En plads i et kontorfællesskab betyder ikke, at du og din virksomhed automatisk også bliver en del af et stærkt community. At være omgivet af andre iværksættere, der er førende inden for deres felt og kender til den nyeste teknologi, er en af de største fordele ved at være en del af et coworking-space. Det kan derfor være en god investering at bruge tid på at undersøge, om du bare får et skrivebord, eller om stedet aktivt arbejder for, at der skabes netværk på tværs af de forskellige virksomheder ved eksempelvis at afholde faglige og sociale arrangementer.

Derudover er det en god idé at undersøge, hvilke virksomheder der ellers er en del af stedet, og om det har særlige samarbejder, som kan hjælpe med at bygge din virksomhed.

#9. Størrelsen på kontorfællesskabet

Om din virksomhed trives bedst i et stort kontorfællesskab omgivet af mange virksomheder eller et mindre sted med få beboere er meget individuelt. Generelt har et stort kontorfællesskab ofte bedre mulighed for at tilbyde faciliteter som en reception, kantine, gratis parkering, pakkemodtagelse osv., mens man hos mindre steder til gengæld har mulighed for at opnå større kontaktflade med de øvrige virksomheder.

Creators Floor på Frederiksberg og Republikken på Vesterbro er eksempler på mindre kontorfællesskaber, mens Symbion på Østerbro og Rainmaking Loft er eksempler på større kontorfællesskaber.

#10. Besøg stedet

Det sidste og allerbedste råd i jagten på en plads i et kontorfællesskab, der matcher dine behov, er at besøge de steder, du overvejer som fremtidig base for din virksomhed. Det er den eneste måde at finde ud af, hvilket sted der er bedst for jer.

Seneste blogindlæg
ADI: Er kunstig intelligens (AI) et spejl af biologisk intelligens?Lokalist: Denmark is the best place in the world to try to launch a startup company