App
 i Iværksætteri, Virksomheder i Symbion

På kun ti år har virksomheden Actimo formået at fange både Danmarks og udlandets interesse for deres app og er i dag vokset sig så store, at de nu består af 50+ medarbejdere. Senest har den verdensomspændende Kahoot! fået øjnene op for den danske virksomhed, der har kontor på Symbion, Fruebjergvej. Men det er ikke nemt og uden bekymring at starte sin egen virksomhed – især ikke når markedet er lille. Det erfarede direktør, Eske Gunge.

Fra simple ideer til en app

At udvikle et innovativt produkt, er noget som de fleste virksomheder kun drømmer om. Men det var virkeligheden for Eske Gunge, som ønskede at forbedre kommunikationen i organisationer. I dag er han direktør i virksomheden Actimo, som har udviklet en app, der indeholder værktøjer til kommunikation, træning og vidensdeling til medarbejdere og ledere.

Rejsen som iværksætter startede i TDC, hvor Eske Gunge var ansat. Her blev han bekendt med det typiske kommunikationsproblem: at for få medarbejdere læser den interne kommunikation, der bliver sendt ud. Første løsning på den udfordring, var for Gunge at få læst nyhedsbreve op, optage det og sende lydfilen til medarbejderne på SMS. Derefter registrerede han og rapporterede, hvem, der havde hørt optagelsen. En forholdsvis nem metode, som viste sig at være effektiv. Dette blev begyndelsen på Actimo, der i dag tæller store kunder såsom Novo Nordisk, Lagkagehuset og Danske Bank.

Acceleratorprogrammet der satte skub i forretningen

Selvom Actimos app umiddelbart lyder som det alle organisationer længe har ventet på, oplevede Eske Gunge flere udfordringer i starten. Især økonomi fyldte meget og Gunge var indstillet på, at hans opsparing skulle bruges på Actimo og til at betale sin egen løn.

Men 2012 skulle vise sig at blive et skelsættende år for Actimo, der her blev en del af Accelerace’s accelerator program, der hjælper startups med at skalere. Her fik Eske Gunge gode råd til at drive forretning og mulighed for at pitche foran business angels, hvoraf flere valgte at investere i Actimo: ”Det var udfordrende med flere angels, for de havde hver deres mening, men de gav god feedback og jeg blev stillet over for gode udfordringer”, siger Eske Gunge. Selv mener han, at hvis man som startup får mulighed for at pitche foran investorer, er det vigtigste, at finde nogle med samme interesser som en selv og med viden om den industri, man arbejder i.

Den første kunde

Da app’en blev lanceret var markedet stadig meget småt og Actimo oplevede derfor ikke en stor efterspørgsel. I stedet var de nødsaget til selv at gå ud i felten og opsøge potentielle kunder. Noget, der satte gang i usikkerheden hos Eske Gunge: ”Jeg vidste, at platformen var en god idé og jeg var ikke i tvivl om, at det kunne hjælpe virksomhederne. Men det manglende marked gjorde mig usikker, og usikkerheden er stressende”. Usikkerhed synes Gunge stadig at kunne mærke. Selv i dag hvor Actimo har formået at blive en afgørende spiller ude på markedet, der i mellemtiden har vokset sig større: ”At være usikker er en del af at være iværksætter. Det handler om ikke at lade den stå i vejen for forretningen, men at være bevidst om, at den er der og altid vil være det”.

Når Eske Gunge ser tilbage på Actimos rejse, er han heller ikke i tvivl om, hvordan han undlod at lade usikkerheden tage overhånd, når han skulle besøge kunder: ”Du bliver nødt til at være troværdig og venlig for at få din første kunde. Kun derigennem kan du vinde deres tillid og det er alt, hvad du har i starten. Derefter vil døre åbne sig”.

Til at starte med mærkede Actimo dog, at det var en udfordring at få kunderne til at prøve noget nyt. Gunge erfarede, at det ikke var den tekniske tilegnelse, der var problemet, men dét at aktivere og engagere medarbejdere i app’en til at gøre tingene på en ny måde i organisationen. Noget som Actimo derfor blev nødt til at tage højde for, når de introducerede app’en for nye kunder: ”Vi sælger derfor ikke bare en app. Vi hjælper også kunderne på vej og efterhånden lærer de selv at tilgå og forstå den”.

Hårdt arbejde, hjælp og held

Det er ingen hemmelighed, at vejen til den succesfulde app har krævet meget hårdt arbejde. Men det er ikke det eneste, for Eske Gunge påpeger, at opskriften bag succes består af 3 ting: Hårdt arbejde, at du får hjælp ved at gøre dig selv tilgængelig og held. “Udfordringen er, at du kun kan styre de to første, men ikke held”, siger Gunge og fortsætter: ”Det vigtigste er held: at man får en stor kunde på et specifikt tidspunkt, held at nogen tror på dig og held at der opstår et marked”.

At nogen tror på Actimo er netop blevet understreget af, at de i september 2020 blev en del af den verdenskendte platform Kahoot! som manglede et professionelt område og ønskede mere end kun at være en spilplatform. Dette dannede grundlag for kontakten og kun tre måneder efter det første møde, blev Actimo officielt en del af Kahoot! Det seneste årti er dermed blevet starten på en global rejse, der nu giver Actimo mulighed for at betale deres investorer tilbage.

Seneste blogindlæg
Effektmåling