Dansk startup har fået hul på Sydamerika

Bare kast dig ud i det, og lær af det, du støder på. Sådan lyder det fra Mikkel Skou, CEO for NewC Sport, beliggende i Symbion.

Af Christine

Senest redigeret: 24. august 2023


Bare kast dig ud i det, og lær af det, du støder på. Sådan lyder det fra Mikkel Skou, CEO for NewC Sport, beliggende i Symbion. NewC Sport beskæftiger sig med at lave digitalisering for fodboldklubber, der dækker over alt fra loyalitetsprogrammer til billetsystemer. I starten af 2018 interviewede Symbion startuppen, hvor deres mål var at få den første kunde uden for Danmark. Rejsen siden interviewet har haft sine bump, og de er flere gange stødt på såkaldte ‘aha-oplevelser’. Men de har kastet sig ud i de muligheder, de er stødt på, arbejdet hårdt og holdt ved. I 2023 har de i den grad nået deres mål med kunder i blandt andet Sverige og England – og også helt på den anden side af kloden i Brasilien.

’Aha-oplevelser’

NewC Sport har haft stor succes i Danmark og opbygget en god kundebase. Beslutningen om at udvide internationalt var derfor ret afklaret hos Mikkel: Hvis vi skulle noget mere med denne virksomhed, så skulle vi til udlandet. Men det var ikke helt ligetil. For selvom der er et stort potentiale i det internationale marked, så kræver det, at man kan tilrette sig. Man kan ikke gøre en til en det samme, som man har gjort før, udtaler Mikkel. Hvis man har en virksomhed, som har klaret sig godt i Danmark, så skal man som udgangspunkt næsten starte forfra i et nyt land. At starte forfra i hvert land gør også, at Mikkel stadig ser deres snart 15 år gamle virksomhed som en startup, da tankegangen er som en startup.

NewC Sport har været ude i syv forskellige lande, og det har ifølge Mikkel medført store succeser men også såkaldte ’aha-oplevelser’: Vi har kastet os ud i nogle projekter, som – kan man sige – med den erfaring vi har i dag, vil vi ikke gøre det samme igen. Men vi har lært meget om, hvor vi egentlig giver en værdi. Startuppen har forsøgt sig med nogle små klubber i mindre lande, hvor afkastet simpelthen var for småt i forhold til det store arbejde. Vi har noget at komme med, men det skal jo hen et sted, hvor det kan bruges, siger Mikkel. ’Aha-oplevelserne’ ser han ikke som skuffelser, men som læringsmuligheder: Vi vil gerne noget mere, og så lærer vi af det, vi nu kaster os ud i. Det har absolut båret frugt for NewC Sport at ’kaste sig ud i det’, da de landede en stor kunde i Brasilien og har den vej igennem fået hul på det sydamerikanske marked.

Indryk på det sydamerikanske marked

Ifølge Mikkel var det netværk – og en vis portion tilfældigheder – der førte til den første kunde i Sydamerika. Startuppen var taget til en messe i Manchester sammen med én af deres kunder. Til messen deltog en mand fra Brasilien, som repræsenterede en stor klub i São Paulo. Mikkel faldt i snak med manden, og de endte med at blive venner. Inden den brasilianske mand vendte tilbage til Sydamerika, inviterede Mikkel ham forbi til en fodboldkamp i Danmark. Dér deltog han ligeledes i et af NewC Sports kundemøder, så han kunne få et indblik i, hvad startuppen beskæftigede sig med. Da vi går ud af mødet, så siger han: ’det du viser mig her, det er lige det, vi skal bruge i klubben’, fortæller Mikkel.

Det lovede godt, men kun tre måneder senere sagde den brasilianske mand sit job op i klubben. Mikkel tænkte derfor, at det ikke blev til noget alligevel. Indtil han næsten et halvt år senere pludselig blev ringet op på Skype af én med et udenlandsk navn. Jeg troede først, at jeg var blevet hacket, griner Mikkel. Men den var god nok. Han er så ansat af klubben i São Paulo. Ham der har sagt op, har lagt et brev, hvor der står: ’der er én leverandør, der kan hjælpe os, og de er i Danmark, så dem skal I tage fat på.’ Den første kunde var landet i Brasilien. Startuppen havde fået hul på markedet, og ikke længe efter kom flere henvendelser rullende ind. Nu har NewC Sport syv fuldtidsansatte i Brasilien – og de overvejer allerede at ansætte flere.

Første internationale kunde

Udlandsrejsen startede ikke i Brasilien, men et helt andet sted – nemlig på den anden side af Øresundsbroen: Vi tænkte, at nu skal vi bare til udlandet; Sverige må være nem. NewC Sport hyrede et selskab til at sætte møder op, men efter blot halvanden måned stoppede de. Der var nul møder. Så vi droppede egentlig tanken om at tage til Sverige, siger Mikkel. Generelt var de nysgerrige på det svenske marked, og igennem én af deres kunder fik startuppen en invitation til at tage til Malmø for at lytte og lære. Dér blev de gjort opmærksomme på et udbud på en kontrakt, som passede til lige netop det, som NewC Sport beskæftiger sig med: Vi endte med at vinde den kontrakt, og så kom vi i luften med Malmø som den første udenlandske kunde.

Hvordan er NewC Sport egentlig lykkedes med at komme til udlandet? Det kan virke lidt tilfældigt, udtaler Mikkel, men ambitionerne har hele tiden været der. Vi har netværket og haft antennerne ude, og så har vi været i stand til at agere på de situationer og muligheder, som vi er stødt på. Til andre startups, som vil forsøge sig med det internationale marked, er Mikkels råd derfor: Man er nødt til bare at kaste sig ud i det. Man skal have tiden og roen til at kunne prøve ting af og vide, at man skal ud og lære. Det er svært at skrive en strategi ned på et stykke papir og så tage det ud og gøre det til virkelighed. Man aner ikke, hvad der rammer én derude.

Læs mere om NewC Sport her

Andre indlæg under
Community-historier

Her kan du læse interessante, sjove, skæve og inspirerende historier om virksomhederne i Symbion Community.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag