i Iværksætteri, Startup, Virksomheder i Symbion
  • 4
    Shares

Interview med Mikkel Skou, stifter af og direktør i NewC

NewC leverer it-løsninger inden for loyalitet og e-penge samt billet og adgang til danske fodboldklubber. De lejer til dagligt kontor på Symbion, og vi har spurgt stifter og direktør, Mikkel Skou, om idéen bag virksomheden, og hvad han ville råde nye iværksættere til at være opmærksom på, inden de stifter virksomhed.

Hvad beskæftiger NewC sig med, og hvordan opstod idéen?

NewC leverer en løsning til fodboldklubber, som sammenkobler alt it bag klubbernes loyalitetsprogrammer, e-penge-løsninger, billet- og adgangssystemer. Vi har specialiseret os i at fordanske førende internationale løsninger, så vi kan tilbyde danske klubber løsninger, som passer til netop deres behov.

Idéen til virksomheden opstod tilbage i 2007, hvor jeg fik en henvendelse omkring et agentur, som jeg fandt interessant, da man herigennem kunne arbejde med de store danske fodboldklubber. I 2008 besluttede vi at etablere en virksomhed omkring dette agentur samt at opbygge en løsning, der kunne understøtte fodboldklubbernes digitale strategi i forhold til fans, sponsorer og drift af stadion.

Hvordan fordansker I førende internationale løsninger? Hvad gør I anderledes i forhold til konkurrenterne?

NewC befinder sig på et meget lille og specialiseret marked, hvor den primære konkurrence kommer fra internationale koncerner som Ticketmaster.

Problemet med f.eks. at bruge Ticketmaster til salg af fodboldbilletter er, at de kun kan tilbyde salg af netop billetter. Derudover er de en stor spiller, som måske ikke vægter den lille danske fodboldklub så højt. Det gør vi, og vi har valgt at sammenkoble billetsystemet med flere internationale løsninger, herunder loyalitetsprogrammer, e-penge-løsninger og adgangssystemer, og tilpasse dem, så de passer til det danske marked og den enkelte kunde.

Vi synes, det skal være så enkelt for kunden som muligt og vægter kundeservicen højt. Så ved at tilbyde vores løsning som en samlet pakke, skal kunden kun henvende sig ét sted, nemlig til os, hvis ét af systemerne ikke virker – selvom de måske bruger fire forskellige systemer.

Hvad byder fremtiden på? Har I nogle projekter i gang, som I har lyst til at løfte sløret for?

Det går rigtig godt for os her i Danmark, og vi har opbygget en god kundebase. Derfor vil vi arbejde hårdt på at komme ud i Europa i 2018, hvor vores mål er at få den første kunde uden for Danmarks grænser.

Hvad har I som virksomhed oplevet som den største udfordring i årenes løb?

Den største udfordring har været at finde ud af, hvordan vi udvikler NewC til en virksomhed, der kan etablere sig på et meget lille og specialiseret marked, hvor internationale koncerner er de primære konkurrenter. Derudover har det været en stor udfordring at få virksomheden klar til at kunne levere på et internationalt marked.

Hvorfor har I valgt at sidde i og være en del af et iværksættermiljø?

Vores tidligere kontor i Telia Parken blev opsagt, så vi skulle på under én uge finde noget andet og flytte ud. Symbion var et oplagt valg grundet lokationen, og den fleksibilitet vi blev mødt med.

Hvis I skulle give et godt råd til nye iværksættere, hvad skulle det så være?

Det kommer selvfølgelig meget an på, hvilken type iværksætter man taler om, men mit bedste råd til nye iværksættere er at finde ud af, om man overhovedet besidder det, der skal til, for at være iværksætter.

Selvfølgelig skal man tro på sit produkt, men man skal ikke være naiv og stirre sig blind på det. Man er nødt til at stille sig spørgsmålet: Har jeg bare fået en god idé, eller kan den rent faktisk blive distribueret og solgt? Derudover er det altafgørende, at der er styr på sikkerhedsnettet, hvis alt skulle fejle.

newc.dk

Seneste blogindlæg
co-working space Symbion