Investor
 i Guide, Virksomheder i Symbion Netværket

En investering fra en investor kræver meget mere end en god idé, mener Lasse Søkilde, der formåede at bevise, at investorerne tog fejl, da de afviste at investere i hans virksomhed.

Afvisning som drivkraft

”Jeg ville ikke være den, der gav op”, fortæller Lasse Søkilde, direktør i BOLD, der er en del af Symbion Community, når han kigger to år tilbage. Dengang havde han netop fået afslag fra fem potentielle investorer, efter at have pitchet sit produkt: en iskaffe kombineret med energiniveauet fra energidrik. Med flere forhandlere i baghånden var han ellers ikke i tvivl om, at han havde helt styr på sin forretning. ”Der stod jeg så med to valg: at give op eller bevise, at vi havde det, der skulle til”.

Var der noget som Lasse Søkilde havde lært som iværksætter, så var det, at et nej aldrig må tages personligt. Derfor valgte han at bruge afslagene som en drivkraft fremfor et nederlag: ”Jeg vidste, at BOLD havde det, der skulle til. Jeg manglede bare, at andre også troede på det”. Græsset er nemlig ikke altid grønnere på den anden side og det bliver ikke nemmere med tiden, mener han: ”Det er vigtigt at huske på, at modgang altid kun er midlertidigt. At give op er derimod for evigt – det kommer man aldrig til at glemme, at man gjorde”. 

Et overraskende comeback

Det skulle vise sig, at Lasse Søkilde fik ret, for kort efter mødet med investorerne, fik BOLD massiv opbakning andetstedsfra. Iskaffen gik som varmt brød i resten af Danmark. BOLD voksede med raketfart og gik fra at have 39 til 800 forhandlere rundt i landet. ”Det handler om at være dristig. Når nogle siger, at det ikke kan lade sig gøre, skal man bevise, at det kan det godt”, fortæller han.

Et år efter og en håndfuld kædeaftaler i baggagen, vendte Lasse Søkilde tilbage til selvsamme investorer. Denne gang gik han derfra med en investor, der ville være med på rejsen. I dag er han ikke i tvivl om, hvad han har lært af hele oplevelsen: ”En god idé er ikke noget værd. Det afgørende er eksekveringen”.

Den perfekte pitch

Én ting er eksekveringen, men noget andet er at præsentere det foran investorer. Og er der noget, som Lasse Søkilde kan til fingerspidserne, så er det at levere en god salgstale. Så god, at den har givet genklang i toppen af dansk iværksætteri som ’Stjernepitch’. Derfor tøver han heller ikke ved spørgsmålet om, hvordan man leverer en god pitch. Ifølge ham er en pitch altafgørende for at give et godt førstehåndsindtryk hos en investor.

Selv udnyttede Lasse Søkilde fritiden til at indsamle inspiration fra andre pitches og teste det på bekendte: ”Ved at tage imod deres feedback, blev jeg skarpere på, hvordan det kunne blive bedre”. For som han siger: ”Hvis man synes, at det er grænseoverskridende at pitche foran nogle man kender, skal man ikke tro, at det bliver nemmere foran en investor”. Han råder derfor andre til at gøre det samme.

Kunne du tænke dig at få konkrete råd til, hvad en god pitch bør indeholde, kan du lytte til Symbions podcast, hvor en pitching-ekspert fortæller om det perfekte pitch. Lyt til episoden her.

Seneste blogindlæg
lægemidlerKontor