Ulobby: Det er en niche, men markedet er en milliard-business

Virksomheder, kommuner og organisationervil ikke bruge penge på dyre lobbykonsulenter, der kommer forbi og sludrer til 3.000 kr. i timen. De vil meget hellere selv lave deres lobbyarbejde.

Af Symbion

Senest redigeret: 30. maj 2023


Tech-virksomheden Ulobby udvikler it-løsninger til lobbyister og har oplevet en enorm interesse i deres software fra både udenlandske virksomheder og organisationer, danske lobbyister og investorer. Men branchen er yderst konservativ, hvorfor Ulobby ofte oplever det, som Anders Kopp-Jensen, CEO og founder af Ulobby, betegner som den klassiske “disruption” modstand.

Anders Kopp-Jensen blev i 2014 kåret som et af Danmarks største talenter under 35 af Berlingske Business’ Talent 100.

Hvad beskæftiger Ulobby sig med?

Vi udvikler software til lobbyister og folk der arbejder med politik. Og Ulobby er verdens første platform lavet specifikt til lobbyister.

I har kun været i gang i et års tid og har allerede rigtig mange brugere. Det kan undre, at der ikke findes lignende løsninger. Er forklaringen “bare” den, at I har fundet et hul i markedet, I har været dygtige og effektive til at udnytte før andre?

Der er selvfølgelig ting i gang ude i verden. Bl.a. i USA er der et startup etableret af to Harvard studerende, der arbejder på noget i stil med vores. Men deres produkt dækker kun det amerikanske system og har derudover ikke skræddersyede redskaber og værktøjer, der passer til lobbyistens udfordringer i dagligdagen.

De fleste lobbyister bruger primært Excel og PowerPoint – og så deres mavefornemmelser. Så det er lidt niveauet. Ingen af disse redskaber rammer dog alle behov, automatiserer eller bruger ny teknologi i særligt stort omfang. I en verden med stigende regulering, øget kompleksitet i lovgivningen og politikere, der kan lukke en virksomhed stort set fra den ene dag til den anden, er der en massiv efterspørgsel på redskaber, der kan hjælpe med lobbyarbejdet.

Tænk bare på et friskt eksempel herhjemmefra, hvor Uber måtte lukke på grund af, at lovgivningen ikke passede til deres forretning. Så lobbyisme er ikke bare noget, man ser i House of Cards; det er simpelthen blevet et grundvilkår, hvis man vil beskytte sin forretning.

Man bliver lidt overrasket over, hvor mange der egentlig laver lobbyarbejde. Det kan være alt lige fra den store internationale virksomhed, NGO’en, kommunen og den lokale ejerforening.

Derudover oplever vi, at virksomheder, kommuner og organisationer ikke gider bruge penge på dyre lobbykonsulenter fra København. De vil meget hellere selv lave deres lobbyarbejde, og de er meget åbne over for digitale redskaber. Det er også derfor, at vi, allerede da vi lancerede beta-versionen, fik betalende kunder på fra dag ét.

Og det er fortsat med flere nye kunder de sidste par måneder. Markedet skriger simpelthen efter et tool, der kan hjælpe lobbyisten i hverdagen.

Hvad har I oplevet som den største udfordring ved at starte en virksomhed op fra scratch?

Vi er ved at bringe software ind i en meget konservativ og gammeldags branche med lobbykonsulenter, der ikke har interesse i at dele markedet med nogen. Derfor er det lidt den klassiske “disruption” modstand, vi møder. Nogen bliver sure. Andre bliver nervøse. Men vi konstaterer bare, at efterspørgslen fra kunderne har været så voldsom, at vi ikke kan følge med.

Det er en niche, men markedet er en milliard-business. Og er ikke kun begrænset til Danmark.

Læs også Jonatan Løws guidende artikel om disruption

Hvad byder fremtiden på? Har I nogle projekter i gang, som du har lyst til at løfte sløret for?

Som følge af den store efterspørgsel har vi besluttet at sætte endnu mere turbo på ved at rejse kapital, så vi kan ansætte flere programmører, lancere platformen i efteråret og begynde at skalere til andre lande. Vi har, siden vi begyndte for et års tid siden, fået en del tilbud fra forskellige typer investorer, men nu mener vi, at det rigtige tilbud er kommet, og tiden er samtidig rigtig for os.

Derfor ser det ud til, at vi tager en investor ind i juni, der investerer i platformen. Vi kan selvfølgelig ikke røbe mere pt. andet end, at de deler vores ambition om at gøre Ulobby til lobbyistens foretrukne værktøj – ikke kun i Danmark, men over hele verden.

Hvorfor har I valgt at sidde i og være en del af et iværksættermiljø?

Vi ledte efter et sted, der var centralt, nyt, fleksibelt, og hvor der var god stemning. Og her var Creators Floor et match for os.

Læs mere om Ulobby.


Nævnte emner i artiklen:

Andre indlæg under
Community-historier

Her kan du læse interessante, sjove, skæve og inspirerende historier om virksomhederne i Symbion Community.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag