høretelefoner
 i Iværksætteri, Virksomheder i Symbion

De traditionelle høretelefoner skiftes ud med et nyt open-ear design til Auricles crowdfunding, der skal fjerne stigma og få flere til at være til stede i nuet.

Høretelefoner der skal undgå bevidst døvhed

Der er ikke overladt meget til tilfældighederne, når Pedro Costa, stifter af AuricleLydens Hus, skal beskrive designet bag Auricles nye høretelefoner. Pedro Costa er nemlig født med delvist høretab og det har været drivkraften bag hans livslange passion for lyd. I kombination af en kandidat i akustisk teknologi og mange års arbejdserfaring med lyd, har det senest inspireret ham til at forbedre oplevelsen med høretelefoner. ”Dem, der er på markedet i dag, får forbrugerne til at isolere sig selv. Når de tager dem på, stopper de med at opleve og høre verdenen omkring dem”.

Pedro Costa har en vision om at skabe et mere åbent og inkluderende samfund, hvor socialisering  prioriteres, og for ham starter det med høretelefoner: ”Under COVID-19 pandemien har vi talt meget om at åbne samfundet, men hvorfor ikke også om at åbne os selv for verdenen? Det handler om at kunne være til stede her og nu samtidig med at være til stede i teknologien”.

Med almindelige høretelefoner, udsætter man sig selv og andre for fare. Brugen af høretelefoner svarer nemlig til at have et høretab, fordi de er designet til at blokere udefrakommende lyde som sirener og ringeklokker. Lydblokering kan være optimal i nogle situationer. Men Auricle vil gerne vise, at det ikke gælder alle – eksempelvis når man begår sig i trafikken. Auricles høretelefoner hviler i stedet på kindbenet og transmitterer lydens vibrationer gennem huden og ind i knoglen. Det efterlader øregangene åbne og gør det muligt at høre omgivelserne frit, samtidig med, at der lyttes til musik.

Bekæmpelse af stigmatisering

For Pedro Costa har det været skelsættende at bruge egne erfaringer med høretab i sit arbejde. ”Jeg lever med det hver dag. Jeg ved, hvordan det føles og hvad der er behov for”, fortæller han og uddyber: ”At det er så personligt for mig gør, at jeg nemmere kan tænke ud af boksen i forhold til udviklingen af produktet”.

Pedro Costa har en mission om at få indflydelse på lydteknologi, ved at fjerne skammen fra høretab. For selvom de nye høretelefoner hovedsageligt er rettet mod normalhørende brugere, bliver de også udviklet til hørehæmmede. Det mener de er med til at skabe et samfund, hvor stigmatisering af mennesker med handicap undgås. Stigmatisering har gennemgående været noget som Pedro Costa har bestræbt sig på at forhindre i sin karriere: ”Jeg har altid prioriteret at have et sundt forhold til lyd og mit høretab, fordi jeg gerne vil gøre noget ved det”. Han håber på, at Auricles kan være begyndelsen på at opnå den målsætning.

Seneste blogindlæg
BrandingCPHLabs