høretelefoner
 i Iværksætteri, Virksomheder i Symbion

De traditionelle høretelefoner udskiftes med et nyt open-ear design til Auricles crowdfunding, der skal fjerne stigma og få flere til at være til stede i nuet.

Høretelefoner der skal undgå bevidst døvhed

Der er ikke overladt meget til tilfældighederne, når Pedro Costa, stifter af AuricleLydens Hus, skal beskrive designet bag Auricles nye høretelefoner. Pedro Costa er nemlig født med delvist høretab og det har været drivkraften bag hans livslange passion for lyd. I kombination af en kandidat i akustisk teknologi og mange års arbejdserfaring med lyd, har det senest inspireret ham til at forbedre oplevelsen med høretelefoner: ”Dem, der er på markedet i dag, får forbrugerne til at isolere sig selv. Når de tager dem på, stopper de med at opleve og høre verdenen omkring dem”.

Pedro Costa har en klar vision om at skabe en mere åben og inkluderende fremtid, hvor socialisering  prioriteres – og for ham starter det med høretelefoner: ”Under COVID-19 pandemien har vi talt meget om at åbne samfundet, men hvorfor ikke også om at åbne os selv for verdenen”, siger han og fortsætter: ”Det handler om at kunne være til stede her og nu samtidig med at være til stede i teknologien”. Med almindelige høretelefoner, udsætter man sig selv og andre for fare. Brugen af høretelefoner svarer nemlig til at have et høretab, fordi de er designet til at blokere udefrakommende lyde som sirener og ringeklokker.

Lydblokering kan være optimal i nogle situationer. Men Auricle vil gerne illustrere, at det ikke gælder alle – eksempelvis når man begår sig i trafikken. Auricles høretelefoner hviler derfor i stedet på kindbenet og transmitterer lydens vibrationer gennem huden og ind i knoglen. Det efterlader øregangene åbne og gør det muligt at høre omgivelserne frit, samtidig med, at der lyttes til musik.

Bekæmpelse af stigmatisering

For Pedro Costa har det været skelsættende at kunne bruge egne erfaringer med høretab i sit arbejde og han er ikke i tvivl om, at det har været en fordel: ”Jeg lever med det hver dag. Jeg ved derfor, hvordan det føles og hvad der helt konkret er behov for”, fortæller han og uddyber: ”At det er så personligt for mig gør, at jeg nemmere kan tænke ud af boksen i forhold til udviklingen af produktet”. Han understreger vigtigheden i at beskæftige sig med noget, som man virkelig brænder for, da han mener, at det er med til at forbedre kvaliteten af ens arbejde.

Derfor har Pedro Costa og resten af auricle-teamet skabt en mission om at få indflydelse på lydteknologi, ved at fjerne skammen fra høretab. For selvom de nye høretelefoner hovedsageligt er rettet mod normalhørende brugere, bliver de også udviklet til hørehæmmede. Det mener de er med til at skabe et samfund, hvor stigmatisering af mennesker med handicap undgås.

Netop stigmatisering har været et gennemgående tema, som Pedro Costa har bestræbt sig på at forhindre løbende i sin karriere: ”Jeg har altid prioriteret at have et sundt forhold til lyd og mit høretab, fordi jeg gerne vil gøre noget ved det”. Han håber derfor på, at Auricle kan være begyndelsen på at opnå den målsætning.

Seneste blogindlæg
Branding