Fem gode råd til kommunikation i startups

Arbejdet med kommunikation i jeres iværksættervirksomhed giver både sammenhæng, retning og vækst. Læs her hvordan I bedst kommer i gang og få gode råd i dette gæsteblogindlæg fra kommunikationsrådgiver...

Af Symbion

Senest redigeret: 30. maj 2023


Arbejdet med kommunikation i jeres iværksættervirksomhed giver både sammenhæng, retning og vækst. Læs her hvordan I bedst kommer i gang og få gode råd i dette gæsteblogindlæg fra kommunikationsrådgiver Anne-Mette Bro Jöhncke fra CommAgain.

Kommunikationen i startups tager ofte udgangspunkt i founders fortælling og markedsføring af produktet. Det er naturlige steder at fokusere i begyndelsen, men der er et tredje element, som bliver vigtigt i takt med, at virksomheden vokser sig større: Virksomhedens egen kommunikation og den corporate branding.

Investorer, samarbejdspartnere, kunder og medarbejdere har i stigende grad en holdning til, hvem de gerne vil lege med, og med kommunikation kan I tegne et tydeligt og ensartet billede af jeres startup, og hvad virksomheden står for. Kommunikation er en sikker vej til, at I fremstår mere strategiske, tjekkede og professionelle, så I bliver attraktive at lege med for alle de rigtige legekammerater. Og gode legekammerater er ofte lig med vækst og succes for en startup.

Men hvordan tager I fat på arbejdet med virksomhedens kommunikation? Her følger fem råd, der kan hjælpe jer godt i gang:

1. Læg en plan – og hold den
Udgangspunktet for al god kommunikation er en kommunikationsstrategi. Den skal allerførst fastlægge målet med jeres kommunikation, for hvad ønsker I at opnå? Ny kapital, flere ansatte eller påvirkning af rammevilkår?

Svaret på dette har betydning for jeres valg af målgrupper, kommunikationskanaler og budskaber. Disse valg er vigtige, så I ikke skyder med spredehagl, men i stedet får mest muligt ud af jeres indsats.

Strategien er jeres plan for, om I skal lave et knivskarpt slidedeck til nye investormøder, om I skal være mere til stede på LinkedIn, eller om I skal forsøge at få omtale i medierne. Lav planen så konkret som muligt, så den kan fungere som tjekliste undervejs. Og fordi kommunikationsstrategiens fornemste opgave er at understøtte forretningsstrategien, skal den opdateres i takt med udviklingen af jeres startup.

2. Find ind til kernen – og tal ud fra den
En kernefortælling er DNA-teksten i jeres startup. Den skærer ind til benet af virksomheden og beskriver formål, værdier, kultur, position og andre nøgleelementer. Fortællingen rummer svarene på why, what og how.

Arbejdet med at lave kernefortællingen er nyttig og interessant. For det er ikke nok, at I som founderteam nedfælder jeres version – I bliver nødt til at spørge folk omkring jer. Input fra medarbejderne, samarbejdspartnere og kunder er guld værd, for de bidrager til det hele billede af virksomheden. 

Når I skriver fortællingen, får I anledning til at vælge lige præcis de ord, der beskriver jer bedst. Er virksomheden en ”innovativ startup”, en ”fræk udfordrer” eller ”fuld af ambitioner om at redde verden”? Valget af ord er vigtig både for den interne selvopfattelse og for omverdenens forventninger til jer.

3. Puds sølvtøjet – og se lækker ud
Næste skridt er, at kernefortællingen skal ud at leve i jeres kommunikation. Med den i hånden sikrer I en rød tråd på tværs af platforme og materialer.

Så råd nummer 3 handler i al sin enkelthed om at implementere de nøje udvalgte ord og formuleringer. Ret ”om”-sektionen på jeres hjemmeside og profilteksten på jeres sociale medier. Lav et review af slidedecks, så de fortæller den nye historie. Opdater nøgletal og faktuelle oplysninger. Få styr på skabeloner og ensartet brug af logo, farver osv.

Det er lavthængende frugter, der medvirker til, at virksomheden ser professionel og lækker ud.

4. Opsøg de gode historier – og fortæl dem
Synlighed kan gøre en stor forskel for en startup. Mange founders drømmer om en forside på Børsen eller en tur i Løvens Hule, men mindre kan også gøre det.

En systematisk indsats med at fortælle gode historier kan sætte jeres virksomhed på landkortet hos alle de rigtige. Tag udgangspunkt i målet i kommunikationsstrategien og find ud af, hvad der er gode historier for jer.

Det er en vanesag at have øjnene åbne for de små nyheder, som styrker jeres corporate brand. Fortæl dem via et nyhedsbrev, et opslag på LinkedIn eller en video på hjemmesiden, og prøv også at få andre kommunikationskanaler i spil.

5. Husk det interne – og dyrk det
En af disse kanaler er medarbejderne. De er nogle af de allerbedste ambassadører for jeres startup, så lad dem gerne spille en rolle i kommunikationen.

Sørg for, at de kender kernefortællingen, så I alle kan fortælle den samme historie om virksomheden. Medarbejdere, der har indblik i mål, retning og strategi, er ofte mere motiverede, og at kommunikere disse ting internt er en vigtig del af founders ledelsesopgave.

Jeres kernefortælling skal også i spil, når I rekrutterer nye medarbejdere. Hvis I ved ansættelser er tydelige omkring, hvilken virksomhed I er, stiger sandsynligheden for, at I får ansat de rette folk til at være på vækstrejsen.

Faktisk er der også et råd nummer 6: Prioriter den strategiske corporate kommunikation. Hverdagen i en startup er ofte travl, og mange stier betrædes for første gang, men sæt tid af til arbejdet – det betaler sig.


Nævnte emner i artiklen:

Andre indlæg under
Guides

Få tip og tricks til “alt mellem himmel og jord” i vores mange guides.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag