Digital Marketing
 i Guide

Har du forsøgt at markedsføre din virksomhed digitalt, uden at det har givet pote? Så er du ikke den eneste. Der findes nemlig alt for mange eksempler på virksomheder, der har brugt mange penge på deres digitale marketing, desværre uden at opnå gode resultater. Ikke desto mindre er digital marketing vejen frem til at skabe vækst i din virksomhed og øge trafikken på din hjemmeside – hvis du altså bruger det korrekt. Der findes da også utallige succeshistorier og gode råd til, hvordan du skal arbejde med det og bruge det. Men i tilfælde af, at det ikke har gjort dig klogere, eller givet dig et indtryk af, hvad du måske gør forkert, får du her en række af de fejl som virksomheder typisk begår.

Målgruppen er ukendt

Det er almen viden, at indgående kendskab til dine potentielle kunder er første skridt, når en forretning skal etableres. Men du har måske ikke brugt tilstrækkelig tid på at lære dine kunder godt nok at kende, eller også har din virksomhed rykket sig i en sådan grad, at nye kunder er kommet til, som afviger fra dine oprindelige forestillinger. I så fald bør du sætte tid af til at opnå en dybdegående indsigt i, hvem dine kunder er, samt hvor og hvordan du skal række ud til dem. Du skal ikke bare oprette en virksomhedsprofil på alle sociale medieplatforme, hvis det ikke er der, dine kunder befinder sig. Vent også med at kommunikere indtil du ved, hvad der fanger deres opmærksomhed og interesse. Sæt derfor god tid af til at foretage en målgruppeanalyse, som kan give dig værdifuld indblik i, hvordan du fremadrettet skal kommunikere.

Du mangler en strategi

Det kan ikke siges for mange gange, for et godt sted at starte med din digitale marketing er at have en strategi. Alligevel undervurderer flere virksomheder en markedsføringsstrategis effekt og bruger derfor for lidt tid på at udarbejde en. Er du blandt dem, der ikke er overbevist om en strategis værdi, er det en god idé at genoverveje dette. Tilfældige marketingsindsatser vil nemlig ikke kunne give dig nogle brugbare eller konsistente resultater. En strategi kan derimod give dig en retning og et fokus med helt klare formulerede mål. Det kan hjælpe med at afgøre, hvilke værktøjer du skal bruge og hvornår din markedsføring er en succes.

Hjemmesiden er rodet

En af de mest hyppige årsager til, at dine anstrengelser med digital marketing ikke virker, er virksomhedens hjemmeside. Flere sider er hverken optimeret, eller klar til den trafik, der kommer. Det betyder, at kunderne hurtigt opgiver at finde det, de kom efter.

Husk at din hjemmeside ofte er det første indtryk fremtidige kunder får af dig. Derfor bør den have et nemt og overskuelig design, fremstå troværdig og tydeliggøre din virksomheds formål kort og præcist. Tilsammen bidrager det til en positiv brugeroplevelse, som giver kunderne lyst til at udforske hjemmesiden og vende tilbage. Tænk ligeledes over at gøre navigationen og det visuelle design mobilvenligt, således at siderne fungerer godt på alle enheder. Stadig flere og flere besøger nemlig hjemmesider via deres smartphones.

Marketingaktiviteterne bliver ikke målt

Når ovenstående er på plads, er det helt afgørende, at du løbende måler effekten af dine digitale kanaler og aktiviteter. På den måde får du en forståelse af, hvad der virker og hvad der ikke gør. Udover Google Analytics, har LinkedIn, Facebook og Instagram m.fl. deres egne værktøjer til at måle engagement og rækkevidde på dine indlæg. Når først du begynder at måle effekten, giver det dig mulighed for at tage nye beslutninger omkring dine marketingindsatser. Det gør det ligeledes nemmere at fordele budgetterne mellem de forskellige kanaler.

Digital marketing er komplekst, og har du brug for flere gode råd og mere vejledning, kan du holde dig opdateret på Symbions eventkalender, hvor der jævnligt tilbydes faglige events, der kan hjælpe dig med din digitale marketing.

Seneste blogindlæg
krise tipImprosec