forretning

9 gode råd om at drive forretning fra en erfaren iværksætter

Torben Rasmussen, manden bag virksomheden SmokeQuit, giver dig her ni råd, som alle tager udgangspunkt i egne erfaringer som iværksætter.

Af Symbion

Senest redigeret: 30. maj 2023


Torben Rasmussen driver virksomheden SmokeQuit fra Symbion. Han er nu på markedet med sit produkt Smooff. Her får du 9 af hans dyrtkøbte erfaringer om at drive forretning fra vejen fra idé til marked.

1. Fortæl andre om din idé – kun herved kan du få succes

Der er sandsynligvis andre, der har fået samme gode idé som dig. Men husk at der er meget lang vej fra idé til marked. Den virkelige udfordring er ikke at få idéen, men at kunne realisere den. Frygt derfor ikke at andre stjæler din idé, men benyt muligheden for at få gode input fra dine omgivelser.

2. Brug kun penge på et patent, hvis det har kommerciel interesse og kan forsvares

Hvis du patenterer, skal det give mening i markedet. Du skal løse et reelt behov med det, du patenterer – et behov, der gør dit produkt unikt eller distancerer dig i forhold til konkurrenten, så det har en kommerciel interesse. Vær bevidst om at det er dyrt at patentere, hvilket i sidste ende kan mindske din chance for succes.

Omvendt kan et patent give dig en fordel i markedet i tilfælde af, at du skal finde investorer eller sælge din virksomhed.

3. Hav et sundt forhold mellem salgspris og fremstillingsomkostninger

Tænk på, at jo mindre forskel der er mellem salgspris og fremstillingsomkostninger, desto flere begrænsninger er der i dine distributions- og salgsmuligheder – jf. at alle led i værdikæden skal have en del af kagen – f.eks. distributør, detail-led, andre samarbejdspartnere etc.

4. Indhent altid flere tilbud fra leverandører og få dem skriftligt

Når du handler med leverandører, så indhent gerne flere tilbud og lav faste aftaler: Herved sikrer du dig, at du får en god og fair løsning, og at der ikke kommer overraskelser eller merudgifter oven i prisen. Modtag gerne info om leverandører fra dit netværk.

5. Undersøg lovgivningen i forhold til produkt og salg

Tjek lovgivningen i forhold til produkt og salg på et tidligt tidspunkt. Her er det vigtigt at forstå dine eventuelle begrænsninger fra start og dermed, hvad du løbende skal leve op til i produktudviklingsfasen og i forbindelse med din markedsføring.

6. Undgå længerevarende aftaler med samarbejdspartnere

Som iværksættervirksomhed vil behovet ændre sig hele tiden. Det betyder, at det løbende kan blive nødvendigt at udskifte dine samarbejdspartnere, så du altid har de rette ressourcer og den rette kompetence på ethvert tidspunkt i din udvikling. Prøv derfor generelt at undgå at binde dig i for faste aftaler.

7. Anvend din egen kapital så langt som muligt i processen

Jo længere du kan nå uden investorkapital, desto mere værdi får dit firma og jo flere firmaandele kan du selv beholde, når investoren skal ind. Det kan være en fordel, idet der typisk kommer flere investeringsrunder.

8. Opnå salg og ”break-even” så hurtigt som muligt – mindre risiko og større firmaværdi

Fokuser på at sælge så hurtigt som muligt. Det betyder, at samtidig med at du udvikler dit produkt, så find og test gerne salgskanaler.

9. Vær mindst to ansatte i dit firma

Du kan ikke klare alting selv. Det er vigtigt at have en kollega, der komplementerer dig fagligt og menneskeligt. Bliver du syg, er det afgørende at du har en der kan tage over i din forretning.

Endelig er det hårdt som menneske at skulle klare alle op og nedture selv, så få en ansat eller partner ind så hurtigt som muligt.

Andre indlæg under
Guides

Få tip og tricks til “alt mellem himmel og jord” i vores mange guides.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag