8 gode råd: Sådan sælger du til landets kommuner

Vil du sælge til Danmarks 98 kommuner, eller er du allerede igang? Ved du hvordan en kommune arbejder, og hvem du skal tale med hvornår?

Af Symbion

Senest redigeret: 30. maj 2023


Dorthe la Cour Cand. Jur. og journalist, har mange års erfaring med arbejdet med kommuner og regioner. Dorthe har været folkevalgt politiker i næsten 25 år og har et bredt kendskab til alle fagområder i en kommune – fra kloakker, kulturelle tilbud og medicintilskud samt mad til institutioner, ledelse og lejeboliger. Vi har derfor spurgt Dorthe la Cour om, hvordan man kommer inden for i varmen i en af Danmarks største sektorer.

Kommuner arbejder anderledes end private virksomheder. Nøgleordet er forberedelse og viden om hvornår, og med hvem du skal skabe kontakten.

Her er 8 gode råd du kan følge:

1: Forbered dig. Sæt dig ind i kommunens organisering på deres hjemmeside. Du skal vide hvem der er borgmester, hvor stor kommunen er, befolkningssammensætningen med mere.

2: Find ud af hvilket udvalg dit produkt/ydelse er relevant for. Kommunalbestyrelsen er øverste myndighed, men inden en sag behandles her har den været i et fagudvalg. Og det er personerne i fagudvalget, du skal have fat i.

3: Søg på lokalavisen – er der artikler/læserbreve som er relevante i forbindelse med dit salg. Er der borgere, der har skrevet læserbreve, som er relevant for dit salg/produkt? Kommunalpolitikere skal vælges hvert fjerde år, og de vil gerne gør vælgerne glade.

4: Undersøg, om der er landsdækkende tiltag på det kommunale område, som er relevant for dit produkt/ydelse. Er der måske lige vedtaget en ny lov som understøtter/modarbejder dit salg? Har Kommunernes Landsforening en holdning, som du måske kan bruge i dit salgsarbejde. Du møder stærkt frem når du har styr på dette.

5: Kend dine rettigheder (muligheder). Du kan i henhold til offentlighedsloven få aktindsigt i sager som er relevante for dit salg.

6: Spids dit budskab til – du er en blandt mange. Fortæl hvorfor skatteborgernes penge skal bruges på dit produkt/ydelse. Jo bedre du forbereder dig, jo mere spidst bliver dit budskab. Det er kun borgmesteren, der er fuldtidsansat – alle andre har job ved siden af (og find gerne ud af hvad det er). Tid er en meget sparsom ressource, og jo mere din henvendelse er lige til at tage – ikke for lang, og gerne super konkret – jo større er chancen for at få kontakt.

7: Brug dit netværk. Kan du møde de rigtige personer på en anden måde – ved en udstillingsåbning, snoreklip, rundvisning osv. Den personlige kontakt er meget vigtig for en politiker – det er det, der i den sidste ende giver valg.

8: Hav tålmodighed. En kommune er et stort tankskib, som ikke lige ændre kurs. Alt er lagt i faste rammer, og du skal vide, hvornår det er muligt at ændre noget. Begynd i god tid og vær vedholdende.

Andre indlæg under
Guides

Få tip og tricks til “alt mellem himmel og jord” i vores mange guides.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag