Digitale profil

6 spørgsmål du bør stille dig selv, når du skal optimere din digitale profil

Vil du optimere din digitale profil? Her er 6 gode råd fra William Atak, direktør ATAK, der er eksperter i Reputation Management, søgemaskineoptimering og planlægning af sociale marketingstrategier.

Af Symbion

Senest redigeret: 20. juli 2022


Willian Atak fra virksomheden Atak, der bor i Symbion,  er specialiserede i Reputation Management. Han kommer her med 6 spørgsmål, som du med fordel kan stille dig selv, hvis du vil optimere din digitale profil.

Det første, og meget enkle, råd er: Google dig selv og din virksomhed – det gør kunderne!

Det søgeresultat, du får, når du googler din virksomhed, giver et billede af din troværdighed. Det er dit digitale visitkort. Hvis din virksomhed fremstår med uklare budskaber, sjusket indhold, forkert adresse, dårlige anmeldelser eller kan kunden bare ikke finde dig, kan du nemt stå til at miste hovedparten af dine potentielle kunder.

Fungerer dit firmanavn?

Nogle firmanavne er for generiske. Det kan betyde, at kunden ikke får dig vist i en google-søgning. Det er vigtigt fra start at vælge et produktnavn eller virksomhedsnavn, som kan findes på en søgemaskine. Hvis dit firmanavn er for generisk eller har for meget konkurrence internationalt, er du nødt til at investere tid og penge i at skabe en topposition for dit eget firmanavn.

Fungerer din hjemmeside?

Det er afgørende for din troværdighed, at din hjemmeside fremstår professionel. Den bør bl.a. være responsiv og overholde best practice i funktion og design. Teksten skal være velskrevet og fejlfri. Siden skal bruge relevante sidetitler og metatags, der sørger for at din kunde får vist det rigtige indhold.

Er du på søgemaskinerne?

Næsten alle søgninger foregår på Google i dag. Men man skal ikke underkende søgeregistre som f.eks. f.eks. Krak, Eniro, De Gule Sider mv. Google bruger disse tjenester til at få din identitet bekræftet. Og når kunden googler dig, og du også kommer frem med kontaktoplysninger på diverse registre, underbygges din troværdighed.

Er du på sociale medier og Google services?

Det er vigtigt at være tilstede så mange steder som muligt på Googles-services og sociale medier. Hvis man ikke har ressourcer til at være på alle sociale medier så vælg enkelte ud og sørg for at holde dem opdateret. Dine sociale medier og Google-services skal være linket sammen.

Er du på branchespecifikke websites?

Generelt skal man altid sørge for at være på branchespecifikke websites. En tommelfingerregel er, at der hvor konkurrenterne er, skal man også selv være.

Arbejder du med anmeldelsessider?

Det er nødvendigt at være til stede på anmeldelsessites. Men der kan nemt opstå en ubalance, fordi de utilfredse kunder går mest til tasterne. Derfor er man nødt til at arbejde aktivt med at få anmeldelser ved at bede de tilfredse kunder om en reference.

Afslutningsvis er det vigtigt, at du bevarer kontrollen.

Lad være med at styrke sider du ikke har kontrol over selv. Fokuser på at styrke dine egne sider. Hvis du har en anmeldelsesside på en høj placering, så er det godt, så længe du har positive anmeldelser, men billedet kan flytte sig – og det kan gå stærkt.

Besøg Atak på www.atak.dk


Nævnte emner i artiklen:

Andre indlæg under
Guides

Få tip og tricks til “alt mellem himmel og jord” i vores mange guides.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag