4 initiativer til at komme godt igennem en global krise

I krisesituationer er det individuelt, hvad der er nødvendigt at gøre i en virksomhed. Der er dog også nogle grundlæggende tiltag, som også klæder din virksomhed på til tiden,...

Af Michella Ahler

Senest redigeret: 30. maj 2023


Det er ikke første gang og det er heller ikke sidste gang, at verdenen rammes af en global krise. Derfor er det altid en god idé at tage de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at din virksomhed kan overleve sådanne situationer. For startups vil også kunne mærke effekten af forandringer i samfundet, hvorfor der løbende skal træffes mange vigtige beslutninger. Men hvad kan du egentlig gøre og hvordan skal du drive din virksomhed under en krise? Der kan opstå mange spørgsmål og langt hovedparten af dem vil du opleve, vil være ude af din kontrol. Ligeledes er det individuelt, hvad der er nødvendigt at gøre i en virksomhed. Der er dog også nogle grundlæggende tiltag, som du kan og bør gøre, som også klæder din virksomhed på til tiden, der kommer bagefter.

1. Beskyt dine medarbejdere

Det er mere reglen end undtagelse, at virksomheders prioriteringer kan ændre sig drastisk under en krise. Når det så er sagt, bør dine medarbejderes sundhed have høj prioritet. Start derfor med at danne et overblik over, hvordan arbejdsfordelingen og forholdene skal være, når I går krisen i møde. Undersøg blandt andet, om I kan sprede jer, inddeles i mindre teams, arbejde i skiftehold eller om nogle kan arbejde hjemmefra for at undgå smittespredning. For selvom fysisk tilstedeværelse ofte foretrækkes, eksisterer der i dag gode gratis online platforme.

2. Tænk overlevelse – ikke strategi

Når de basale forhold er på plads, er det veloplagt at vende opmærksomheden mod dig selv. Overvej hvordan du vil fremstå over for kolleger, da man ofte spejler sig i hinanden i uvante tider. Det er for eksempel vigtigt, at du er fleksibel, da situationen kan ændre sig fra dag til dag. Derfor er tiden ikke nødvendigvis den rette til at langtidsplanlægge, da det er betinget af, at du til en vis grad kan forudsige fremtidens marked.

Du bør være opmærksom på de udviklinger, der finder sted, så du hurtigt kan afgøre, hvad næste skridt skal være. Det kan for eksempel hænde, at priserne på nogle af de produkter, I bruger, stiger, eller den faste leverandør ikke kan levere varerne. Her kan det være en god idé at bruge dine kolleger, til at drøfte det med. Aftal at I dagligt taler om eventuelle kritiske inputs og afgør, hvordan I kan tilpasse jer dem.

3. Behold pengene i lommen

Er der noget, som kendetegner mange iværksættere og startups, så er det at tænke i kreative løsninger for at undgå store udgifter. Det er særligt uundværligt, når markedet er på vej til at stå overfor en økonomisk nedtur, og det for alvor er tid til at holde øjnene åbne for mulige besparelser. Lav derfor en udførlig gennemgang af dine udgifter og undersøg, om der er steder, hvor du kan spare penge. Se for eksempel på hvilket aftaler som du godt kan klare dig bedre uden, hvis krisen virkelig spidser til. Du kan måske lade dig inspirere fra tidligere perioder, hvor du har taget alternative metoder i brug for at spare penge.

4. Undervurder ikke kommunikation

Selvom du i krisesituationer bør spare, der hvor du kan, bør den interne og eksterne kommunikation altid være en undtagelse. For når samfundet står i en uvant situation, er det alfa og omega, at du kommunikerer, hvad medarbejdere, kunder og investorer kan forvente af virksomheden. Uanset om det eksempelvis handler om at kommunikere, hvilke ændringer, der er på vej i virksomheden, bør du kommunikere bredt, ærligt og omfattende. Måske kan du endda via kommunikation drage inspiration fra andre om, hvilke initiativer de tager.

Andre indlæg under
Guides

Få tip og tricks til “alt mellem himmel og jord” i vores mange guides.



Danmarks største startup miljø.

Bliv en del af Symbion Community i dag