krise tip
 i Guide, Iværksætteri, Startup

Det er ikke første gang og det er heller ikke sidste gang, at verdenen rammes af en global krise. Derfor er det altid en god idé at tage de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at din startup-virksomhed kan overleve sådanne situationer. For startups vil også kunne mærke effekten af forandringer i samfundet, hvorfor der løbende skal træffes mange vigtige beslutninger. Men hvad kan du egentlig gøre og hvordan skal du undervejs drive din virksomhed? Der kan opstå mange spørgsmål og langt hovedparten af dem vil du opleve, vil være ude af din kontrol. Ligeledes er det individuelt, hvad der er nødvendigt at gøre i en virksomhed. Der er dog også nogle helt grundlæggende tiltag, som du kan og bør gøre dig, som du her vil blive præsenteret for og som også klæder din virksomhed på til tiden, der kommer bagefter.

1. Beskyt dine medarbejdere

Det er mere reglen end undtagelse, at virksomheders prioriteringer kan ændre sig drastisk under en krise. Når det så er sagt, bør dine medarbejdere og deres sundhed have høj prioritet. Start derfor med at danne dig et overblik over, hvordan arbejdsfordelingen og forholdene skal være, når I går krisen i møde. Undersøg blandt andet, om I kan sprede jer så vidt muligt, inddele jer i mindre teams, arbejde i skiftehold eller om visse medarbejdere eventuelt kan arbejde hjemmefra for at undgå smittespredning. For selvom fysisk tilstedeværelse ofte foretrækkes, eksisterer der i dag mange gode gratis platforme, der muliggør, at I kan mødes online.

2. Tænk overlevelse – ikke strategi

Når de basale forhold for arbejdet er på plads, er det veloplagt at vende opmærksomheden mod dig selv. Overvej hvordan du vil fremstå over for dine kolleger, da man ofte spejler sig i hinanden, når nye og uvante tider opstår. Det er for eksempel helt afgørende i en krise, at du er fleksibel, da situationen pludselig kan ændre sig drastisk fra dag til dag. Derfor er tiden ikke nødvendigvis den rette til at lægge en strategi for virksomheden eller langtidsplanlægge, da det er betinget af, at du til en hvis grad kan forudsige fremtidens marked. I stedet bør du være optaget af og opmærksom på de udviklinger, der løbende finder sted, således at du hurtigt kan afgøre, hvad næste skridt i din virksomhed skal være. Det kan for eksempel hænde, at priserne på nogle af de produkter, I bruger, stiger, eller at den faste leverandør ikke længere kan levere varerne. I sådanne tilfælde kan det være en god idé at bruge dine kolleger, til at drøfte det med. Aftal derfor, at I dagligt taler om eventuelle kritiske inputs og afgør sammen, hvordan I kan tilpasse jer dem, således at usikkerheder og problematikker bedst undgås.

3. Behold pengene i lommen

Er der noget, som kendetegner mange iværksættere og startups, så er det at tænke i kreative løsninger for at undgå store udgifter, der risikerer at vælte budgettet. En sådan evne er særligt uundværlig, når markedet er på vej til at stå overfor en økonomisk nedtur, og det for alvor er tid til at holde øjnene åbne for mulige besparelser for at overleve. Lav derfor en udførlig gennemgang af dine udgifter og undersøg, om der er steder, hvor du kan spare penge lige nu og her. Se for eksempel på dine leverandøraftaler, leasingaftaler eller andet som du godt kan klare dig bedre uden, hvis krisen virkelig spidser til. Du kan måske lade dig inspirere fra tidligere perioder, hvor du har taget alternative metoder i brug for at spare penge.

4. Undervurder ikke kommunikation

Selvom du i krisesituationer bør spare, der hvor du kan, bør den interne og eksterne kommunikation altid være en undtagelse. For når du og resten af samfundet står over for en krise og en uvant situation, er det alfa og omega, at du er god til at kommunikere, hvad medarbejdere, stakeholders, kunder og investorer kan forvente af virksomheden. Uanset om det eksempelvis handler om at kommunikere, hvad I vil gøre for at undgå at havne i en økonomisk krise, eller en udspecificering af, hvilke ændringer, der er på vej i virksomheden, bør du evne at kommunikere bredt, ærligt og omfattende. Måske kan du endda via kommunikation drage inspiration fra andre om, hvilke initiativer de tager for at komme godt igennem perioden.

Seneste blogindlæg
Indgangsparti